Pastaruoju metu Lietuvoje padaugėjo atvejų, kai sukčiai skambina gyventojams ir prisistato „Swedbank” darbuotojais. Bankas ragina klientus būti itin atsargius ir primena, kaip atpažinti apgavikus.
Kaip veikia sukčiai
Tipinis scenarijus atrodo taip: jums skambina asmuo, kuris prisistato banko darbuotoju ir teigia, kad su jūsų sąskaita vyksta įtartini sandoriai. Sukčiai dažnai naudoja profesionalią kalbą, žino bankininkystės terminus ir gali net pasakyti jūsų vardą ar kitus asmeninius duomenis, kad atrodytų patikimai.
„Skambintojas sakė, kad kažkas bando nusipirkti brangų telefoną naudodamas mano kortelę. Buvau taip išsigandusi, kad beveik padariau viską, ko jis prašė”, – pasakoja vilnietė Rūta, vos nepatekusi į sukčių pinkles.
Apgavikai dažniausiai prašo patvirtinti prisijungimo duomenis prie internetinės bankininkystės, padiktuoti SMS žinutėje gautus kodus, pervesti pinigus į „saugią” sąskaitą arba įdiegti nuotolinės prieigos programas į kompiuterį ar telefoną. Visi šie prašymai turėtų sukelti įtarimą.
Tikri banko darbuotojai taip nesielgia
„Swedbank” primena, kad banko darbuotojai niekada neskambina prašydami prisijungimo duomenų, neprašo diktuoti SMS gautų kodų, nesiūlo pervesti pinigų į kitas sąskaitas „saugumo tikslais” ir neprašo įdiegti jokių papildomų programų.
„Jei bankas turi svarbią informaciją apie jūsų sąskaitą, pirmiausia informuosime per oficialius kanalus – internetinę bankininkystę arba mobiliąją programėlę. Tik išimtiniais atvejais skambiname, ir tai darome iš oficialių banko numerių”, – paaiškina banko atstovai.
Ką daryti gavus įtartiną skambutį
Jei jums paskambino asmuo, prisistatantis banko darbuotoju, pirmiausia nutraukite pokalbį. Mandagiai pasakykite, kad perskambinsite patys, ir padėkite ragelį. Tada suraskite oficialų banko telefono numerį ir susisiekite su klientų aptarnavimo centru. Svarbu naudoti ne tą numerį, kurį jums padiktavo skambintojas, o oficialų, skelbiamą banko svetainėje.
Prisijunkite prie internetinės bankininkystės įprastu būdu ir patikrinkite, ar tikrai vyksta kokie nors įtartini sandoriai. Atminkite, kad sukčiai dažnai kuria dirbtinį skubos jausmą, tačiau jei situacija tikrai rimta, kelios minutės nieko nepakeis.
- „Ignitis grupė“ pradeda statyti milžiniškus energijos kaupiklių parkus – kas keisis mūsų namuose?
- Elektros kainos nuo liepos 1 d.: kas pasikeitė ir ką reikia žinoti vartotojams
- Ant automobilio pastebėjote vandens butelį? Čia ir dabar kvieskite policiją
- Rimtas įspėjimas iš „Swedbank”: sukčiai niekur nedingo, vis dažniau skambina ir apsimetinėja banko darbuotojais
- Robotizacija spartėja. „Amazon” masiškai mažina etatus, nes nebereikia žmonių
Realus pavyzdys iš gyvenimo
Kaunietis Tomas pasakoja:
„Man paskambino vyras, prisistatė „Swedbank” saugumo skyriaus darbuotoju. Sakė, kad kažkas bando prisijungti prie mano sąskaitos iš Rusijos. Skambėjo labai įtikinamai, net banko terminologiją naudojo. Prašė prisijungti prie internetinės bankininkystės ir patvirtinti savo tapatybę.”
Laimei, Tomas prisiminė banko įspėjimus ir nusprendė perskambinti pats. Paaiškėjo, kad jokio saugumo pažeidimo nebuvo – tai buvo sukčių bandymas gauti prieigą prie jo sąskaitos. Jo atsargumas išgelbėjo visas santaupas nuo vagių.
Prevencija geriau nei gydymas
Norint apsisaugoti nuo sukčių, svarbu įsiminti keletą pagrindinių taisyklių. Bankas niekada neprašys jūsų slaptažodžių telefonu, todėl tokį prašymą visada vertinkite kaip sukčiavimo ženklą. Nespauskite jokių nuorodų, gautų SMS žinutėse ar el. laiškuose, net jei jos atrodo atėjusios iš banko.
Reguliariai tikrinkite savo sąskaitos išrašus ir aktyvuokite pranešimus apie atliktus mokėjimus. Taip greitai pastebėsite bet kokius įtartinus sandorius. Naudokite dviejų veiksnių autentifikavimą – tai papildomas saugumo lygis, kuris apsunkina sukčių darbą.
Jei vis dėlto tapote auka
Supratę, kad sukčiams pavyko, veikite greitai. Nedelsiant blokuokite savo korteles ir internetinę bankininkystę. Susisiekite su banku oficialiu telefonu ir informuokite apie įvykį. Užfiksuokite visą turimą informaciją apie sukčius – telefono numerius, pokalbio laiką, ką tiksliai sakė. Ši informacija bus naudinga policijai.
„Swedbank” klientų aptarnavimo centras dirba visą parą telefonu 1884, skambinant iš užsienio +370 5 268 4422. Bankas užtikrina, kad nedelsiant reaguos į pranešimus apie galimas sukčiavimo schemas ir padės apsaugoti jūsų lėšas.
Atminkite, kad jūsų pinigų saugumas priklauso ir nuo jūsų pačių budrumo. Geriau būti per daug atsargiam nei prarasti sunkiai uždirbtus pinigus. Sukčiai nuolat tobulina savo metodus, todėl būkite budrūs ir niekada neatskleiskite savo bankinių duomenų telefonu.