Seimui pritarus, nuo 2026 metų Lietuvoje pradės veikti Valstybinis kelių fondas. Jis užtikrins stabilų ir ilgalaikį finansavimą svarbiausiems kelių infrastruktūros projektams – valstybinės reikšmės kelių rekonstrukcijai, kapitaliniam remontui, aplinkkelių statybai bei kelių pritaikymui gynybos poreikiams. Skaičiuojama, kad artimiausiais metais bendras finansavimas keliams, įskaitant fondo lėšas, galėtų siekti beveik 1 milijardą eurų.
Susisiekimo ministras Eugenijus Sabutis akcentuoja, kad tokio fondo steigimas – būtinas žingsnis sprendžiant ilgus metus besitęsiantį kelių finansavimo trūkumą, dėl ko didžioji dalis šalies kelių neatitinka techninių reikalavimų. Šiuo metu beveik 40 proc. valstybinės reikšmės kelių yra prastos arba labai prastos būklės, daugiau nei 100 tiltų ir viadukų – avarinės būklės. Anot ministro, dėl to, kad trūksta pinigų keliams, kyla grėsmė vairuotojų gyvybėms, nacionaliniam saugumui, regionų atskirčiai.
„Šalies kelių būklė blogėja greičiau, nei spėjame juos tvarkyti, lėšų nuolat trūksta, todėl Kelių fondas sustabdys susisiekimo infrastruktūros degradaciją – prastos būklės keliais vėl bus įmanoma važiuoti, o avarinės būklės byrantys tiltai taps saugūs“, – sako susisiekimo ministras E. Sabutis.
Valstybinio kelių fondo lėšas sudarys įvairūs šaltiniai – ne tik valstybės biudžeto asignavimai, bet ir kelių naudotojo mokesčio ir kelių rinkliavos įplaukos, transporto priemonių registracijos mokesčiai, pajamos iš baudų už Kelių eismo taisyklių pažeidimus, kelių mokesčių nesumokėjimą ir kitos pajamos. Į fondą taip pat keliaus pasiskolintos lėšos, pajamos už investuotas laisvas lėšas, ES ir kita parama.
Fondo lėšos bus naudojamos strateginiams valstybinės reikšmės kelių atkūrimo projektams: rekonstrukcijai, kapitaliniam remontui, aplinkkelių tiesimui ir infrastruktūros pritaikymui gynybos bei civilinės saugos poreikiams. KPPP lėšos išliks kaip pagrindinė priemonė, užtikrinanti kasdienį kelių būklės palaikymą ir priežiūrą. Šios lėšos taip pat išliks kaip esminis finansavimo šaltinis savivaldybėms priklausančių vietinės reikšmės kelių infrastruktūrai plėtoti.
Fondo lėšomis bus siekiama atkurti visų valstybinės reikšmės kelių būklę, kad jie atitiktų to kelio kategorijai nustatytus reikalavimus bent 80 proc. rodikliu. Fondas veiks tol, kol bus pasiekti kelių būklės atkūrimo tikslai.
Šio fondo lėšų sąmatą pagal pajamas ir išlaidas tvirtins Seimas kartu su metiniu biudžetu, o išlaidų paskirstymą pagal tikslus ir prioritetus tvirtins susisiekimo ministras. Fondą valdys akcinė bendrovė „Via Lietuva“, kuri bus atsakinga už lėšų pervedimą rangovams, biudžeto planavimą, sutartinių įsipareigojimų vykdymą ir atskaitomybę.
Specializuotų infrastruktūros fondų steigimas strateginėms investicijoms finansuoti yra taikomas daugelyje šalių (pvz., Lenkijoje, Vokietijoje, Švedijoje) ir laikomas veiksmingu būdu užtikrinti stabilų didelių projektų finansavimą.
- Milijoninis sandoris: „15min grupė“ pritraukė du galingus investuotojus – kas jie tokie?
- Sugrįžimas, kuris sudrebino Kauną: T. Masiulis tapo „Žalgirio“ viltimi – kontrakto suma nepaliks abejingų
- Šokiruojanti tiesa apie rankinį bagažą: šios taisyklės nežino net keliaujantys 10 kartų per metus!
- [Dėmesio!] Sukčiai bando išvilioti jūsų duomenis apsimesdami SEB banku
- Elektromobiliu keliausite lengviau: „Enefit“ visoje šalyje įrengė 39 naujas elektromobilių įkrovimo stoteles