Amerikos konsultacijų milžinė AlixPartners skelbia šokiruojančią prognozę – iš 129 Kinijos automobilių prekių ženklų, gaminančių elektromobilius ir hibridinius automobilius, tik 15 išliks iki dešimtmečio pabaigos. Tarp potencialių bankrotų – ir Lietuvoje jau pardavinėjami automobiliai.
Brutali realybė: 80 procentų prekių ženklų laukia žlugimas
AlixPartners tyrimas „2025 Global Automotive Outlook” atskleidžia negailestingą tiesą apie Kinijos automobilių rinką. Iš 129 prekių ženklų, šiuo metu siūlančių naujų energijų transporto priemones (elektromobilius ir įkraunamus hibridus), ilgalaikio pelningumo galimybę turi tik 15 kompanijų.
Tai reiškia, kad maždaug 114 prekių ženklų arba visiškai išnyks iš rinkos, arba bus priverstos susijungti į didesnes grupes. Tokia konsolidacija – neišvengiama, nes dabartinė konkurencija ir kainų karai Kinijos rinkoje yra tiesiog nežmoniški.
Kodėl tiek daug kinų gamintojų žlugs
Stephenas Dyeris iš AlixPartners Azijos skyriaus paaiškina situaciją paprastai: „Kinija yra viena konkurencingiausių elektromobilių rinkų, kurioje vyksta intensyvūs kainų karai, sparčios inovacijos ir nauji rinkos dalyviai nuolat kelia kartelę.”
Tokia aplinka skatina technologijų pažangą, bet daugeliui įmonių tiesiog neįmanoma pasiekti tvaraus pelningumo. Vyriausybės subsidijavimas padeda atrinkti stipriausius, bet silpnesni neišvengiamai krenta.
Kurie prekių ženklai jau dabar ant bedugnės krašto
Tongdži universiteto profesorius Zhu Xican balandžio mėnesį įvardijo tris prekių ženklus, kurie greičiausiai neišgyvens artimiausiųjų trejų metų:
Nio – per daug investuoja į įvaizdį, nepakankamai į technologijas Xpeng – per daug pasikliauja programine įranga, ignoruoja automobilių techniką Li Auto – neturi pakankamai masto konkuruoti
Įdomu tai, kad Nio ir Xpeng automobilius jau galima įsigyti Lietuvoje ir kitose Europos šalyse. Profesoriaus nuomone, bet kuris elektromobilių gamintojas, parduodantis mažiau nei 2 milijonus automobilių per metus, yra pasmerktas žlugti.
- Galima važiuoti 130 km/h, bet daugelis važiuoja 100-120 km/h, kas čia vyksta?
- J. Valančiūno svajonė apie Eurolygą pakibo ant plauko. „Nuggets“ visus planus gali sugriauti
- Įspėja turistus, vykstančius į Ispaniją: privalės laikytis šių keturių taisyklių
- Karščio apokalipsė artėja: kaip gyvensime, kai termometrai rodys 50 laipsnių?
- Euras artėja prie 1,2 dolerio ribos ir kelia nerimą ECB
Europa ruošiasi kinų invazijai
Nepaisant masinio bankrotų bangos namuose, kinų gamintojai agresyviai plečiasi į Europą. AlixPartners prognozuoja, kad iki 2030 metų:
Kinų dalis Europos rinkoje padvigubės Kinijos prekių ženklai užims daugiau nei 10 procentų registruojamų naujų automobilių Europos gamintojai bus priversti mažinti gamybą 400 tūkstančių automobilių per metus Kinų gamybos pajėgumai Europoje išaugs iki 800 tūkstančių automobilių per metus
Šiuo metu jau vyksta lenktynės dėl Kinijos investicijų – Vengrija lyderiauja kovodama dėl BYD gamyklos statybos. Tačiau ekspertai įspėja: kinų gamyklos bus labai robotizuotos, todėl naujų darbo vietų gali būti kur kas mažiau, nei tikimasi.
Ką tai reiškia pirkėjams
Jei svarstote apie kinų elektromobilio pirkimą, verta rimtai pagalvoti apie prekės ženklo ateitį. Situacija primena 90-ųjų pradžią, kai į Lietuvą plūdo daugybė nežinomų automobilių markių, o po kelių metų jų serviso ir atsarginių dalių tiesiog nebeliko.
Saugiausia rinktis tuos prekių ženklus, kurie jau turi tvirtą poziciją tarptautinėje rinkoje arba priklauso didesnėms grupėms. BYD, Geely grupės prekių ženklai ar SAIC korporacijos markės turi daug didesnes išlikimo galimybes nei mažesni, nišiniai gamintojai.
Lietuvos rinkoje – jau keletas potencialių bankrotų
Šiuo metu Lietuvoje oficialiai parduodami kelių kinų prekių ženklų automobiliai, tarp jų ir tie, kuriems ekspertai prognozuoja niūrią ateitį. Nio ir Xpeng jau minėti kaip potencialūs bankrotai, o rinkoje atsiranda vis naujų vardų kaip Jetour, Omoda ar Jaecoo.
Pirkėjams verta atkreipti dėmesį ne tik į kainą ir techninius parametrus, bet ir į gamintojo finansinę sveikatą, pardavimų apimtis bei plėtros planus. Pigus elektromobilis gali tapti brangia klaida, jei po kelių metų neberasite nei serviso, nei dalių.
Kinijos automobilių rinkos evoliucija primena kitų pramonės šakų raidą – iš pradžių šimtai žaidėjų, o galiausiai lieka tik keletas milžinų. Tai natūralus procesas, bet pirkėjams jis kelia papildomų rizikų.
Ekspertai pataria rinktis prekių ženklus, kurie turi aiškią strategiją, tvarų finansavimą ir realius pardavimų skaičius. Vien technologijų ar žemos kainos neužtenka – svarbu, kad gamintojas išliktų rinkoje bent jau tol, kol baigsis jūsų automobilio eksploatacijos laikas.