Pasaulio ekonomika patiria didžiulį sukrėtimą nuo 2008 metų finansų krizės. JAV prezidentas Donaldas Trumpas balandžio 2 dieną įvedė 25% muitą visiems automobiliams ir automobilių dalims, importuojamoms į Jungtines Valstijas. Europa nedelsė su atsakomosiomis priemonėmis – Europos Sąjunga grasina įvesti muitą 95 milijardų eurų vertės JAV eksportui, įskaitant automobilius ir jų dalis.
Kaip prasidėjo naujas prekybos karas?
Trumpas savo sprendimą grindžia nacionalinio saugumo argumentais. 2023 metais JAV automobilių tyrimai ir plėtra sudarė tik 16% globalių išlaidų šiai sričiai, tuo tarpu ES kontroliavo 53% visų pasaulio investicijų į automobilių R&D. Amerikos automobilių pramonė, anot Trumpo administracijos, atsidūrė pavojuje dėl neteisingo konkurentų elgesio.
2024 metais JAV importavo 217 milijardų JAV dolerių vertės automobilių iš tokių šalių kaip Meksika, Kanada, Japonija, Pietų Korėja ir Europa. Didžiausią dalį sudaro importas iš Meksikos (49,7 mlrd. USD) ir Kanados (28,3 mlrd. USD), o iš Europos – apie 50 milijardų dolerių per metus.
Europos atsakas: „išlikti stipriems ir vieningiems”
Europos automobilių gamintojų asociacija (ACEA) griežtai pasmerkė Trumpo sprendimą. „Europos automobilių gamintojai dešimtmečiais investavo į JAV, kurdami darbo vietas, skatindami ekonomikos augimą vietinėse bendruomenėse ir generuodami didžiules mokesčių pajamas JAV vyriausybei”, – pabrėžė ACEA generalinė direktorė.
Vokietijos ekonomikos ministras Roberto Habeckas paragino Europos Sąjungą pateikti „lemiamą atsaką” į Trumpo naujausią tarifų paskelbimą, sakydamas, kad mokesčiai „galiausiai kenkia JAV ir ES, bei globaliai prekybai apskritai”.
Kas nukentės labiausiai?
Ekspertų skaičiavimai rodo nevienodą poveikį skirtingoms Europos šalims. Vokietijos ir Italijos automobilių eksportas gali sumažėti atitinkamai 7,1% ir 6,6%, tuo tarpu Ispanijos ir Prancūzijos eksportas nukentės mažiau – 2,4% ir 2,3%.
Kai kurie gamintojai gali išvengti muitų bent laikinai. Volkswagen ir Stellantis patvirtino, kad jų Šiaurės Amerikoje pagaminti automobiliai bus atleisti nuo 25% muitų pagal USMCA prekybos susitarimą, tačiau BMW pranešė, kad susidurs su mokesčiais.
Kaip tai paveiks Lietuvą ir eilinį pirkėją?
Tarifų karas paveiks vietinį rinką keliais būdais. Lietuvos automobilių rinka 2025 metais turėtų augti 1,47%, o vidutinė automobilio kaina sieks 31,2 tūkst. JAV dolerių.
- Nemaloni žinia daugeliui „Swedbank“ klientų: „Pajamos sparčiai mažėja“
- Svarbi informacija gyventojams apie atsiskaitymo pokyčius – nuo 2026 m. keisis euro banknotai
- Kas važinėja automobiliais su vidaus degimo varikliais – ruoškitės! Prognozuojama džiugi žinia
- Lietuviai vis aktyviau perleidžia saulės elektrines: „Ignitis“ pristato supaprastintą antrinės rinkos procesą
- Nuo rugpjūčio 1 dienos pokyčiai kurie palies kiekvieną keliautoją. Jei dar nežinote, pats metas sužinoti
Pirmas poveikis – tiesioginių importų iš JAV brangimas. Amerikos automobiliai Europoje jau dabar kainuoja žymiai brangiau nei JAV. Pavyzdžiui, Chevrolet Tahoe JAV kainuoja nuo 59 tūkst. dolerių, o Norvegijoje – 100 tūkst. dolerių su mokesčiais.
Antrasis ir svarbesnis poveikis – Europos gamintojų automobilių brangimas. Kadangi JAV buvo didžiausias Europos automobilių eksporto regionas, o dabar šis rinka susiaurės, gamintojai bandys kompensuoti nuostolius kitose rinkose, įskaitant Europą.
Ko tikėtis ateityje?
Europos Komisijos pareigūnai perspėja, kad tikisi, jog tarifų ginčas „tęsis ilgą laiką”. Jei derybos nepavyks, liepos mėnesį gali įsigalioti ES atsakomieji muitai JAV automobiliams.
Analitikai prognozuoja, kad šie tarifai gali sukelti tiekimo grandinių sutrikimus globaliu mastu, iš karto paveikdami gamintojų produkciją labiau nei paklausos sumažėjimą.
Lietuvos vartotojams tai reiškia, kad artimiausiose metais automobilių kainos tikriausiai augs. Nors 2025 metų pirmąjį ketvirtį Lietuvoje automobilių pardavimai augo, būsimi tarifų karai gali šį augimą sustabdyti.
Kas galėtų išspręsti krizę?
Ekspertai siūlo kelias išeitis. Pirmiausia – skubios derybos tarp JAV ir ES dėl abipusiškai naudingo prekybos susitarimo. Antraip, pasaulio ekonomika gali susidurti su ilgalaikiu prekybos konfliktu, kuris pakenks visiems dalyvyms.
Lietuvos vartotojams patariama nesilaukiant domėtis automobilių rinka – jei tarifų karas tęsis, kainos ateityje gali būti dar aukštesnės. Tačiau svarbu nepulti į paniką ir gerai apgalvoti savo sprendimus, nes politinė situacija gali keistis.
Apibendrinant: tarifų karas tarp JAV ir Europos jau prasidėjo, o automobilių kainos Lietuvoje artimiausioje ateityje tikėtinai kils. Vartotojams verta sekti situacijos raidą ir gerai apgalvoti pirkimo laikus.