Nors padangos dažnai atrodo kaip savaime suprantama automobilio dalis, būtent jų būklė dažnai nulemia, ar kelionė baigsis saugiai. Vienas svarbiausių saugaus važiavimo elementų – padangų protektoriaus gylis, kuris Lietuvoje yra griežtai reglamentuotas įstatymu. Tačiau ar vairuotojai žino, kada jų padangos jau nebeatitinka minimalių reikalavimų, ir kokią riziką tai kelia?
Kas yra leistinas protektoriaus gylis?
Pagal galiojančius Lietuvos Respublikos teisės aktus, lengvųjų automobilių padangų protektoriaus gylis vasarą turi būti ne mažesnis kaip 1,6 mm, o žiemą – ne mažesnis kaip 3,0 mm. Tai minimalios ribos, kurias pasiekus padanga turi būti nedelsiant keičiama, nes priešingu atveju – ne tik rizikuojama saugumu, bet ir galima sulaukti administracinės atsakomybės.
Tikslesnės datos, į kurias reikia atkreipti dėmesį:
- Lapkričio 10 d. – balandžio 1 d. – būtinos žieminės padangos su ne mažesniu nei 3 mm protektoriumi.
- Balandžio 10 d. – lapkričio 10 d. – leidžiama važinėti su vasarinėmis padangomis, kurių protektoriaus gylis turi būti ne mažesnis kaip 1,6 mm.
Svarbu pažymėti, kad minimalus leistinas gylis taikomas ne vienai konkrečiai vietai ant padangos, o bendrai visam jos paviršiui. Kitaip tariant, jei net vienoje vietoje protektoriaus gylis neatitinka reikalavimų, visa padanga laikoma netinkama naudoti.
Kodėl svarbus didesnis protektoriaus gylis?
Nors įstatymas nurodo minimalias ribas, ekspertai rekomenduoja nelaukti, kol protektorius susidėvės iki jų. Pavyzdžiui, žieminėms padangoms saugi riba dažniausiai laikoma 4–5 mm, nes slidžiame ar apsnigtame kelyje geresnis sukibimas – gyvybiškai svarbus. Tuo metu vasarą, važiuojant šlapiu asfaltu, per mažas protektorius gali žymiai pailginti stabdymo kelią ir padidinti akvaplanavimo riziką.
Kaip patikrinti protektoriaus gylį?
Lengviausias būdas – pažvelgti į padangos nusidėvėjimo indikatorius, įrengtus jos grioveliuose. Kai protektorius susilygina su šiomis horizontaliosiomis juostelėmis, padanga yra susidėvėjusi ir netinkama eksploatuoti.
Tikslesniam vertinimui naudojamas protektoriaus gylio matuoklis – jis gali būti tiek mechaninis, tiek skaitmeninis. Matuoklį reikia įkišti į padangos griovelį keliose vietose – taip įsitikinsite, kad susidėvėjimas yra tolygus.
Naujos padangos: kiek „milimetrų“ turėtumėte tikėtis?
- Naujos žieminės padangos dažniausiai turi 8–9,5 mm gylio protektorių.
- Naujos vasarinės padangos – 7–9,5 mm.
Taigi net jei protektorius dar „atitinka“ įstatymo reikalavimus, reali jo būklė gali būti jau toli nuo optimalios.
- Geriau priliesti ar įkišti mokėjimo kortelę į skaitytuvą atsiskaitant už prekes ar paslaugas? Atsakymas jums gali nepatikti
- Ko negalima statyti šalia Wi-Fi maršrutizatoriaus: 12 pagrindinių klaidų
- „Swedbank“ klientė gavo labai keistą siuntinį į savo pašto dėžutę: „Esu nesupratimo būsenoje“
- Darai tai degalinėje? Gali brangiai sumokėti ne tik už kurą
- Švedijos triumfas: sutriuškinta Vokietija ir istorinis pasiekimas Europos moterų futbolo čempionate
O kaip su motociklais?
Motociklų padangos taip pat turi griežtus reikalavimus: minimalus protektoriaus gylis – 0,8 mm. Be to, nuo gruodžio iki vasario mėnesio motociklais važinėti draudžiama, išskyrus atvejus, kai įrengtos žieminės padangos, atitinkančios kelio būklę. Jeigu kelio danga apsnigta ar apledėjusi, tokios kelionės – nelegalios ir pavojingos.
Tinkamas padangų protektoriaus gylis – tai ne tik formalus reikalavimas, bet ir esminė eismo saugumo sąlyga. Neatidėliokite patikros – šiuolaikinės priemonės leidžia tai padaryti greitai ir tiksliai. O jei matote, kad padangos artėja prie minimalių ribų – geriau keisti jas anksčiau. Juk geras sukibimas gali reikšti skirtumą tarp nelaimės ir sėkmingo stabdymo.