Kai kiniški automobiliai pradėjo plūsti į Europos rinkas, daugelis vairuotojų sukluso. Blizgūs kėbulai, modernūs interjerai, įranga, kurią pas tradicinius gamintojus gausi tik už papildomą mokestį – visa tai už kainą, kuri gerokai žemesnė nei įprasta. Pirkėjai pradėjo plūsti į salonus, viliojami pigios naujo automobilio idėjos. Tačiau kaip dažnai nutinka, tikroji kaina išryškėja ne pirkimo akimirką, o gerokai vėliau, kai pasibaigia pirmasis žavesys ir tenka susidurti su realiomis automobilio eksploatacijos sąnaudomis
Siaubo kvitai servise
Lenkijoje atliktas tyrimas atskleidė tai, apie ką dar tik pradedama kalbėti Lietuvoje – kiniškų automobilių aptarnavimas ne tik nėra pigus, bet kai kuriais atvejais net viršija europinių modelių sąnaudas. Viena stabdžių kaladėlių keitimo sąskaita gali siekti daugiau nei tūkstantį du šimtus zlotų tai yra beveik trys šimtai eurų.
O jeigu sudužtų priekinis stiklas ar priekinių žibintų gaubtai, pasiruoškite išleisti kelis tūkstančius. Kai kurių modelių stiklų keitimas viršija šešis tūkstančius zlotų, ir tai jau nebe smulkmena. Vairuotojai pasijunta lyg pirkę prabangos klasės automobilį, nors realybėje pasirinko biudžetinį
Iš kur tokios kainos
Priežastys, kodėl kiniški automobiliai tampa tokiais brangiais remontuoti, slypi tiek techniniuose, tiek rinkos mechanizmuose. Dauguma kiniškų gamintojų Europoje veikia per įgaliotuosius atstovus, kurių serviso tinklas vis dar fragmentiškas. Atsarginių dalių pasirinkimas mažas, pakaitalų beveik nėra, o originalios dalys keliauja tiesiai iš Kinijos.
Tokia logistinė grandinė reiškia ne tik ilgesnį laukimo laiką, bet ir didesnę kainą. Be to, gamintojai taiko griežtą garantinę politiką, kuri vartotoją daugybę metų pririša prie autorizuotų servisų. Tai reiškia, kad net ir paprastas stabdžių kaladėlių keitimas privalo būti atliekamas pagal ASO kainoraštį, kuris dažnai primena premium segmento tarifus
Tyrimas, kuris išblaivė
Automobilių srities žurnalistas Jacekas Ambrozikas nusprendė suskaičiuoti ir palyginti eksploatacinių detalių kainas tarp populiariausių kiniškų visureigių.
Tyrime dalyvavo keturi modeliai: MG HS, BYD Seal U DM-i, Jaecoo 7 ir BAIC Beijing 5. Tyrimas buvo paprastas, bet labai informatyvus – kiek kainuoja pirkinių krepšelis, į kurį įtrauktos priekinės stabdžių kaladėlės, priekiniai stabdžių diskai, priekiniai amortizatoriai, priekinis stiklas ir vienas priekinis žibintas. Tai – dažniausios detalės, kurias reikia keisti po avarijų ar įprastos eksploatacijos metu
Paaiškėjo, kad pigiausias modelis pagal šį kriterijų – BAIC Beijing 5, kurio visas detalių krepšelis kainavo apie septynis tūkstančius aštuonis šimtus zlotų. Tai beveik dvigubai mažiau nei brangiausias tirtas modelis – Jaecoo 7, kurio detalės siekė net penkiolika tūkstančių septynis šimtus zlotų. MG ir BYD modeliai išsidėstė tarp šių dviejų kraštutinumų, tačiau net ir jie nesuteikia daug paguodos vairuotojui, kuris tikėjosi pigaus eksploatavimo
- Važiavau 90, 110 ir 140 km/h greičiu: štai kiek kuro sunaudojau kiekvienu atveju
- Ryanair įveda naują milžinišką 585 eurų baudą: už ką gali tekti mokėti keleiviams?
- Galima važiuoti 130 km/h, bet daugelis važiuoja 100-120 km/h, kas čia vyksta?
- Automobilių techninėje apžiūroje – didžiulės permainos: servisai galės tikrinti mašinas, bet ekspertai įspėja apie pavojų
- Kinija atsakė ES: uždraudė europiečiams dalyvauti medicinos įrangos konkursuose
Pigiau, bet ar tikrai?
Šie skaičiai ypač reikšmingi todėl, kad didžioji dauguma kiniškų automobilių pirkėjų yra žmonės, kurie anksčiau negalėjo sau leisti naujo automobilio. Kinijos automobilių gamintojai šį segmentą atvėrė plačiai, siūlydami įperkamus modelius su gausia įranga. Tačiau būtent šioje pirkėjų grupėje ir kyla didžiausia frustracija, kai po metų ar dvejų paaiškėja, kad automobiliui prižiūrėti reikia žymiai daugiau lėšų nei manyta. Dalis pirkėjų netgi svarsto atsisakyti garantinio aptarnavimo ir rinktis neautorizuotus servisus, nors tai reiškia garantijos praradimą
Ateitis miglota
Kinijos automobilių gamintojų plėtra Europoje nesustoja. Skaičiai kalba patys už save – per pirmąjį 2025 metų pusmetį Lenkijoje užregistruota daugiau nei šešiolika tūkstančių kiniškų automobilių, kai per visus praėjusius metus – tik vienuolika tūkstančių. Tai ženklas, kad susidomėjimas auga, tačiau kartu auga ir problemos. Jei Europos platintojai nesugebės išplėsti atsarginių dalių tiekimo tinklo, o kainos liks tokios, kokios yra dabar, pirkėjų nusivylimas gali augti greičiau nei pardavimai
Ar verta rizikuoti
Kiniškas automobilis šiuo metu yra tarsi saldainis su nežinomu įdaru. Iš išorės viskas atrodo patrauklu – kaina, dizainas, įranga. Tačiau įsigijus, skonis ne visada pasiteisina. Aptarnavimo kaštai, ilgas laukimo laikas, detalių trūkumas ir ribota informacija – visa tai kelia pavojų naujo automobilio patogumui virsti kasdieniu galvos skausmu. Tai nereiškia, kad kiniškas automobilis visada yra blogas pasirinkimas, tačiau prieš perkant verta susipažinti su visa eksploatacijos kaina, o ne tik su pirkimo suma salono vitrinose.
Šaltinis: motoryzacja.interia.pl