„O kas bus, kai reikės keisti bateriją?“ – šis klausimas ilgus metus buvo tarsi Damoklo kardas, pakibęs virš kiekvieno svarstančio įsigyti elektromobilį. Baimė dėl dešimtis tūkstančių eurų siekiančios sąskaitos už pagrindinio automobilio komponento keitimą buvo vienas stipriausių atgrasančių veiksnių. Tačiau šis baubas, pasirodo, sparčiai traukiasi į praeitį. Naujausios analizės ir technologijų proveržis rodo, kad artėjame prie realybės, kurioje elektromobilio akumuliatoriaus keitimas taps ne tik retu, bet ir finansiškai mažiau skausmingu įvykiu nei kapitalinis vidaus degimo variklio (VDV) remontas.
Skaičiai, kurie griauna mitus
Norint suprasti pokyčių mastą, pakanka pažvelgti į prognozes. Šiandien visiško „Tesla Model 3“ akumuliatoriaus pakeitimo kaina Europoje gali siekti apie 16 000 eurų. Būtent tokie skaičiai ir kurstė pirkėjų baimes. Tačiau, kaip pabrėžia rinkos analitikai, tai tėra dabartinės situacijos nuotrauka, o ne ateities tendencija.
Prognozės yra stulbinančios. „Goldman Sachs Group“ analitikai skaičiuoja, kad vidutinė baterijų kaina, šiuo metu siekianti apie 130–150 JAV dolerių už kilovatvalandę (kWh), iki 2026 m. gali kristi iki 80 USD/kWh, o iki 2030 m. – net iki 64 USD/kWh. Tyrimų bendrovė RMI piešia dar optimistiškesnį vaizdą: 50 USD/kWh už visą baterijos bloką ir vos 35 USD/kWh už atskirus elementus.
Ką tai reiškia praktiškai? 100 kWh talpos baterija, kuri šiandien gali kainuoti daugiau nei 15 000 JAV dolerių, ateityje, priklausomai nuo technologijos, galėtų būti pakeista už maždaug 5 000 JAV dolerių ar net mažiau.
Sėkmės formulė: pigesnė chemija ir antrasis baterijos gyvenimas
Šis kainų kritimas nėra magija – jį lemia du fundamentalūs veiksniai.
- Elektros kainos nuo liepos 1 d.: kas pasikeitė ir ką reikia žinoti vartotojams
- „Ignitis grupė“ pradeda statyti milžiniškus energijos kaupiklių parkus – kas keisis mūsų namuose?
- Ant automobilio pastebėjote vandens butelį? Čia ir dabar kvieskite policiją
- Rimtas įspėjimas iš „Swedbank”: sukčiai niekur nedingo, vis dažniau skambina ir apsimetinėja banko darbuotojais
- Robotizacija spartėja. „Amazon” masiškai mažina etatus, nes nebereikia žmonių
Pirmasis – technologinė revoliucija baterijų chemijoje. Vis plačiau naudojami ličio geležies fosfato (LFP) akumuliatoriai, kurių gamybai nereikia brangių ir retų metalų, tokių kaip kobaltas ar nikelis. Tai ne tik drastiškai sumažina gamybos sąnaudas, bet ir suteikia papildomų privalumų: LFP baterijos yra stabilesnės, saugesnės ir pasižymi ilgesniu tarnavimo laiku.
Antrasis – žiedinė ekonomika ir perdirbimas. Ssenas ir nebenaudojamas automobilio akumuliatorius nebėra bevertė atlieka. Jis tampa vertingu ištekliumi. Sparčiai besivystanti infrastruktūra leidžia senas baterijas panaudoti kaip stacionarias energijos kaupimo sistemas (pavyzdžiui, saulės elektrinėms) arba efektyviai perdirbti, išgaunant iš jų vertingas medžiagas naujų baterijų gamybai. Ši praktika sukuria „nuolaidą“ naujai baterijai. Palankiausiu scenarijumi, atskaičiavus kompensaciją už grąžintą seną bateriją, galutinė keitimo kaina savininkui gali kristi iki neįtikėtinų 10–20 JAV dolerių už 1 kWh.
Ilgaamžiškumas: ar keisti išvis reikės?
Kitas svarbus aspektas – baterijų ilgaamžiškumas. Baimė dėl dažno keitimo taip pat yra perdėta. Dauguma gamintojų aukštos įtampos akumuliatoriams suteikia solidžią 8 metų arba 160 000 km (kartais ir daugiau) ridos garantiją. Tai reiškia, kad jei per šį laikotarpį baterijos talpa nukristų žemiau tam tikros ribos (dažniausiai 70 %), gamintojas ją pakeistų nemokamai.
Realaus naudojimo duomenys rodo, kad šiuolaikinės baterijos be kritinio talpos praradimo gali tarnauti gerokai ilgiau – daugiau nei 300 000 km. Vadinasi, didžiajai daliai vairuotojų per pirmąjį automobilio eksploatavimo dešimtmetį apie baterijos keitimą galvoti apskritai nereikės. O kai (ir jei) toks poreikis ateityje atsiras, kainos jau bus pasiekusios prognozuojamas žemumas.
Išvada: nauja realybė
Argumentas dėl brangaus baterijos keitimo, ilgą laiką buvęs pagrindiniu elektromobilių kritikų koziriu, praranda savo galią. Technologijų pažanga, masinė gamyba, perėjimas prie pigesnių ir tvaresnių cheminių junginių bei efektyvus perdirbimas kuria naują realybę. Ateityje elektromobilio akumuliatoriaus keitimas taps ne tik retu įvykiu, bet ir finansiškai kur kas patrauklesne procedūra nei sudėtingas ir brangus vidaus degimo variklio kapitalinis remontas ar, juo labiau, viso variklio keitimas. Tai fundamentalus pokytis, teigiamai paveiksiantis tiek naujų, tiek naudotų elektromobilių rinką.