Lietuvos vairuotojai, planuojantys keliones po Europą, turėtų atkreipti dėmesį į naują kelio ženklą, kuris jau tapo daugelio nesusipratimų ir nemažų baudų priežastimi. Baltas rombas mėlyname fone – paprastas simbolis, tačiau už šio ženklo nesilaikymą gresia 135 eurų bauda.
Ką reiškia šis rombo formos ženklas?
Šis ženklas vaizduoja baltą rombą mėlyname fone ir žymi automobilių eismo juostą, skirtą viešajam transportui ir labai mažai teršiančioms transporto priemonėms. Nors daugeliui vairuotojų šis simbolis gali atrodyti kaip paprastas geometrinis ornamentas, iš tikrųjų jis žymi specialias eismo juostas, kuriomis važiuoti leidžiama tik tam tikroms transporto priemonėms.
Šios juostos vadinamos HOV (High-Occupancy Vehicle) arba automobilių dalijimosi juostomis. Prancūzijoje ir kitose šalyse tai žymi specialias juostas, rezervuotas automobiliams su bent dviem žmonėmis, tai yra žinoma kaip ‘carril VAO’ (Vehículo de Alta Ocupación) Ispanijoje.
Kam leidžiama važiuoti rombo juosta?
Eismo juosta su rombo ženklu gali naudotis:
- Automobiliai su dviem ar daugiau keleivių – pagrindinis šių juostų tikslas yra skatinti važiavimą kartu ir mažinti automobilių skaičių keliuose.
- Elektromobiliai – automobiliai, kurių išmetamų teršalų kiekis yra nedidelis (pvz., elektromobiliai), net ir su vienu vairuotoju, tačiau jie turi turėti atitinkamą lipduką ar žymėjimą.
- Viešasis transportas – autobusai ir kai kuriose vietose taksi automobiliai.
- Motociklai – daugelyje šalių motociklininkai taip pat gali naudotis šiomis juostomis.
- Specialiosios tarnybos – greitosios pagalbos, policijos ir kitos tarnybinės transporto priemonės.
Kada veikia rombo juostos?
Paprastai ženklai būna įgalinti tik tam tikromis paros valandomis, pavyzdžiui, piko valandomis. Informacija apie ženklo aktyvumą gali būti pateikiama elektroninėse lentelėse arba šviesos simboliu su baltu rombu ir rodykle po ženklu.
Dažniausiai šios juostos veikia:
- Rytinio piko metu (7:00–9:30)
- Vakarinio piko metu (16:30–19:00)
- Kai kuriose vietose – visą darbo dieną
Kodėl už pažeidimą gresia tokia didelė bauda?
Jei nesilaikysite baltųjų rombų juostos taisyklių, galite gauti 135 eurų baudą. Ši suma nėra atsitiktinė – ji parinkta taip, kad atgrasytų vairuotojus nuo taisyklių pažeidimo ir paskatintų laikytis nustatytų reikalavimų.
Dar didesnį nerimą kelia tai, kad Prancūzijos valdžios institucijos neprivalo fiziškai sustabdyti jūsų automobilio, kad galėtų išrašyti baudą. Šioms juostoms stebėti naudojamos automatizuotos kameros. Kameros nustato, kiek keleivių yra transporto priemonėje.
- Ko negalima statyti šalia Wi-Fi maršrutizatoriaus: 12 pagrindinių klaidų
- Geriau priliesti ar įkišti mokėjimo kortelę į skaitytuvą atsiskaitant už prekes ar paslaugas? Atsakymas jums gali nepatikti
- Bankas užblokavo pinigus dėl mokėjimo paskirties. Viskas dėl užrašo „Atsiskaitymas-Kuba”
- Jakučionio šou Las Vegase: lietuvio žvaigždės gimimas NBA vasaros lygoje
- Dvi sekundės ir liksite be savo banko kortelės: kaip vagys apgauna žmones prie bankomatų
Kodėl įvestos šios juostos?
Siekiant padidinti kelių saugumą, sumažinti spūstis ir remti perėjimą prie tvaresnio transporto, Europos Sąjunga skatina valstybes nares diegti šias sistemas.
Pagrindiniai tikslai:
- Sumažinti transporto priemonių skaičių keliuose
- Skatinti važiavimą kartu (carpooling)
- Mažinti oro taršą miestuose
- Gerinti viešojo transporto judėjimo greitį
Kur galima sutikti rombo ženklą?
Šiuo metu rombo ženklas plačiausiai naudojamas:
- Prancūzijoje – ypač Paryžiuje, Lione, Grenoblyje, Tulūzoje ir Marselyje
- Ispanijoje – didžiuosiuose miestuose kaip Madridas ir Barselona
- Vokietijoje – kai kuriuose federalinių žemių miestuose
- Italijoje – Milane ir Romoje (bandomieji projektai)
Nors šis ženklas dar nenaudojamas Lietuvoje, jis aktualus visiems lietuviams, važiuojantiems per ES šalis.
Kaip veikia kontrolės sistema?
Modernios technologijos leidžia efektyviai kontroliuoti šių juostų naudojimą:
- Automatinės kameros – fiksuoja automobilių numerius ir skaičiuoja keleivių skaičių
- Infraraudonųjų spindulių jutikliai – tiksliai nustato keleivių skaičių transporto priemonėje
- Policijos patruliavimas – ypač pirmosiomis dienomis po juostų įvedimo
Ar Lietuvoje bus įvestos rombo juostos?
Įgyvendindama ES klimato neutralumo strategiją, Lietuva gali įdiegti panašias eismo valdymo sistemas tokiuose miestuose kaip Vilnius, Kaunas ar Klaipėda, kur eismo spūstys nuolat didėja.
Kol kas oficialių planų nėra, tačiau ekspertai prognozuoja, kad ateityje tokios juostos gali atsirasti:
- Vilniaus Geležinio Vilko gatvėje
- Kauno Savanorių prospekte
- Klaipėdos Taikos prospekte
Praktiniai patarimai lietuviams
Jei planuojate kelionę į šalis, kur naudojami rombo ženklai:
- Išsiaiškinkite taisykles iš anksto – kiekviena šalis gali turėti šiek tiek skirtingus reikalavimus
- Stebėkite papildomus ženklus – dažnai šalia rombo būna nurodytas veikimo laikas ar papildomi reikalavimai
- Nerizikuokite – jei abejojate, ar galite naudotis juosta, geriau rinkitės įprastą eismo juostą
- Atsižvelkite į keleivių skaičių – jei važiuojate vienas, net nesvajokite apie rombo juostą
- Būkite pasiruošę dokumentams – kai kuriose šalyse elektromobilių vairuotojai turi turėti specialius leidimus
Rombo ženklas – tai ne tik naujas kelio ženklas, bet ir simbolis, rodantis Europos siekį kurti efektyvesnę ir ekologiškesnę transporto sistemą. Nors šiuo metu šiomis eismo juostomis naudojasi tik apie 3 % vairuotojų, prognozės rodo, kad ateinančiais metais šis skaičius gali išaugti iki 9 %.
Lietuvos vairuotojams svarbu susipažinti su šiuo ženklu ne tik dėl galimų baudų užsienyje, bet ir todėl, kad ateityje panašios sistemos gali būti įdiegtos ir mūsų šalyje. Geriau būti pasiruošusiems iš anksto, nei mokytis iš klaidų, gavus 135 eurų baudą atostogų metu.
Atminkite – kelio ženklų nežinojimas neatleidžia nuo atsakomybės. Todėl prieš kelionę į užsienį visada verta pasidomėti naujausiais pokyčiais kelių eismo taisyklėse.