Dar prieš dešimt metų frazė „pasiėmiau dyzelį – dabar taupau” skambėjo kaip aksioma. Dyzelinių automobilių savininkai išdidžiai pasakojo apie juokingai mažas kuro sąnaudas magistralėje, solidžią trauką nuo žemų apsukų ir variklio resursą, kurio užteks visam gyvenimui. Kažkas perėjo prie dyzelio sąmoningai, prisižiūrėjęs sunkvežimių, kurie surieda po milijoną kilometrų, kiti ieškojo patikimumo ir paprastumo senuose japoniškuose ar vokiškuose automobiliuose.
Bet laikai pasikeitė. Ir šiandien dyzelis – tai jau ne visada ekonomija, ne visada naudinga ir tikrai ne be rūpesčių. Priešingai, daugeliui vairuotojų jis tapo galvos skausmo šaltiniu. Išsiaiškinkime, kodėl dyzeliniai automobiliai sparčiai praranda populiarumą.
Kada tai tikrai buvo šaunu
Grįžkime trumpam į 2010-ųjų vidurį. Tada dyzeliniai automobiliai atrodė beveik idealūs Lietuvos keliams. Ypač regionuose: pigus dyzelis, stabilus resursas, trauka – viskas, ko reikia.
Pikapai ir visureigiai su dyzeliu buvo ypač populiarūs. Ford Ranger, Toyota Land Cruiser Prado, Mitsubishi Pajero, Hilux, Amarok – antrinėje rinkoje juos išgraibstydavo kaip karštus pyragaičius. Net tarp lengvųjų automobilių dyzelis buvo pasirinkimas „tiems, kurie supranta”: Passat B7 su 2.0 TDI? Patikimas darbinis arklys. BMW su trijų litrų dyzeliu? Malonumas ir ekonomija viename.
Bet dabar situacija pasikeitė. Tai, kas anksčiau buvo pliusas, šiandien vis dažniau tampa minusu. Ir štai kodėl.
Degalai: pigiu jo jau nebepavadinsi
Pagrindinė priežastis, kodėl žmonės rinkdavosi dyzelį – tai kuro kaina. Bet šiandien šis privalumas beveik išnyko.
Dyzelino kainos Lietuvoje aukštesnės už benzino ir jau seniai nėra „ekonomija pagal nutylėjimą”.
Palyginkite: jei anksčiau tarp dyzelio ir benzino buvo juntamas kainos skirtumas – 10 centų už litrą, tai dabar ekonomija beveik nulinė. O atsižvelgiant į techninę priežiūrą (apie tai šiek tiek vėliau) – apskritai tampa nuostolinga.
- Ko bijo telefoniniai sukčiai – pasakę šias frazes sukčiai patys padės ragelį
- Pristatytas naujasis „Volvo XC70“ – modernus skandinaviškas SUV hibridas
- Kiek pinigų galima priimti į banko sąskaitą iš artimųjų, draugų ir pažįstamų: kokios ribos nereikėtų peržengti
- „Google Maps“: sugrįžta funkcija, kuri buvo dingusi. „Tai buvo klaida”
- Pilotas prabilo: atskleidė, kam iš tikrųjų reikalingas lėktuvo režimas
Aptarnavimo sudėtingumas ir brangumas
Šiuolaikiniai dyzeliniai varikliai sudėtingai sukonstruoti. Visos tos Common Rail įpurškimo sistemos, turbokompresoriaus kintama geometrija, EGR, suodžių filtrai, katalizatoriai, kuro slėgio vožtuvai ir kita – pas „dėdę Petrą” nebesutaisysi.
Dyzelinio variklio remontas – ne pigi pramoga. Vienas purkštukas geram dyzeliniam varikliui gali kainuoti milžiniškus pinigus. O jų yra keturi. Arba šeši.
Kietųjų dalelių filtras (DPF), kuris montuojamas visuose šiuolaikiniuose dyzeliuose, kainuoja kaip pusė automobilio. O jei jis užsikemša – o tai reguliariai nutinka važinėjant mieste – automobilis pradeda „dusti”, prarasti galią, ryti kurą ir trūkčioti, kol įsižiebia „check” lemputė.
Ir štai jūs jau ne taupote, o mokate už diagnostiką, plovimą, perprogramavimą ar keitimą. Ir tada jau susimąstai: ar verta?
Nepatikimos dėžės ir sankabos
Dyzeliniai varikliai galingi žemose apsukose, bet tai – papildoma apkrova transmisijai. Ypač kenčia „robotai” ir variatoriai. Net klasikiniai „automatai” dažnai būna ant ribos dėl didelio sukimo momento.
Pridėkite prie to dviejų masių smagračius, kurie montuojami dyzeliuose visur ir gauna apkrovą kiekvieno starto metu. Keitimo kaina? Geriau apie tai negalvoti. O sulūžti jis gali ir po 60–70 tūkstančių kilometrų ridos.
Perpardavimas – dar vienas galvos skausmas
Jei anksčiau dyzelis buvo laikomas mylimu, tai šiandien viskas atvirkščiai. Antrinėje rinkoje tokie automobiliai parduodami sunkiau. Žmonės bijo dyzelių – jų gedimai vis dažnėja.
Daugelis automobilių vertintojų jau rekomenduoja vengti dyzelio be pilnos diagnostinės ataskaitos. Ir perpardavinėtojai nelabai mėgsta užsiimti dyzeliniais automobiliais – per daug niuansų.
Kada dyzelis vis dar tinkamas?
Taip, būna atvejų, kai dyzelis lieka naudingas:
- Jei važinėjate labai daug, ypač magistralėmis – 30–40 tūkstančių km per metus.
- Jei turite visureigį, kuris reguliariai tempia priekabą ar dirba bekelėje.
- Jei esate komercinio transporto savininkas, kur svarbus momentas, trauka ir atsparumas dilimui.
Bet miesto gyventojui, kuris važinėja kamščiuose, kartą per savaitę nuvažiuoja į sodybą ir bijo turbinos remonto – dyzelis jau seniai ne geriausias pasirinkimas.
Dyzelis nustojo būti universaliu sprendimu. Šiandien jis reikalauja ypatingo požiūrio, kokybiško aptarnavimo, brangių komponentų ir atidaus dėmesio kurui. Jis vis dar gali būti naudingas – bet toli gražu ne kiekvienam.
Jei svarstote dyzelinį automobilį dėl ekonomijos, pagalvokite du kartus. Realios išlaidos gali pranokti visus lūkesčius.
Šiuolaikiniame Lietuvos automobilių parke dyzelis palaipsniui traukiasi į šalį. Taip, jis lieka sunkvežimiuose, pikapuose ir komerciniame transporte. Bet asmeniniame segmente vis dažniau laimi senas geras benzinas – su savo paprastumu, prieinamumu ir minimaliais siurprizais.
Dyzelis,- ir po 1mln metų bus Dyzelis,- 1,9tdi bus amžinas variklis,- – kaij kur – Toyota D-4D,- tijgi 4-5 ltr kuro,- bus dar minimum 40metu kuras,- o gal Ateityje Susintetintas HVO Dyzelinas,-95% Žaliasis kuras,- Taijp kad Straipsnio Autorius yra NoeLibas užsakytas kiršintint Lietuvos Respublikos Žmones …
Ir tegul jis( Autorius) kramto MORKĄ …