Dar prieš dešimt metų frazė „pasiėmiau dyzelį – dabar taupau” skambėjo kaip aksioma. Dyzelinių automobilių savininkai išdidžiai pasakojo apie juokingai mažas kuro sąnaudas magistralėje, solidžią trauką nuo žemų apsukų ir variklio resursą, kurio užteks visam gyvenimui. Kažkas perėjo prie dyzelio sąmoningai, prisižiūrėjęs sunkvežimių, kurie surieda po milijoną kilometrų, kiti ieškojo patikimumo ir paprastumo senuose japoniškuose ar vokiškuose automobiliuose.
Bet laikai pasikeitė. Ir šiandien dyzelis – tai jau ne visada ekonomija, ne visada naudinga ir tikrai ne be rūpesčių. Priešingai, daugeliui vairuotojų jis tapo galvos skausmo šaltiniu. Išsiaiškinkime, kodėl dyzeliniai automobiliai sparčiai praranda populiarumą.
Kada tai tikrai buvo šaunu
Grįžkime trumpam į 2010-ųjų vidurį. Tada dyzeliniai automobiliai atrodė beveik idealūs Lietuvos keliams. Ypač regionuose: pigus dyzelis, stabilus resursas, trauka – viskas, ko reikia.
Pikapai ir visureigiai su dyzeliu buvo ypač populiarūs. Ford Ranger, Toyota Land Cruiser Prado, Mitsubishi Pajero, Hilux, Amarok – antrinėje rinkoje juos išgraibstydavo kaip karštus pyragaičius. Net tarp lengvųjų automobilių dyzelis buvo pasirinkimas „tiems, kurie supranta”: Passat B7 su 2.0 TDI? Patikimas darbinis arklys. BMW su trijų litrų dyzeliu? Malonumas ir ekonomija viename.
Bet dabar situacija pasikeitė. Tai, kas anksčiau buvo pliusas, šiandien vis dažniau tampa minusu. Ir štai kodėl.
Degalai: pigiu jo jau nebepavadinsi
Pagrindinė priežastis, kodėl žmonės rinkdavosi dyzelį – tai kuro kaina. Bet šiandien šis privalumas beveik išnyko.
Dyzelino kainos Lietuvoje aukštesnės už benzino ir jau seniai nėra „ekonomija pagal nutylėjimą”.
Palyginkite: jei anksčiau tarp dyzelio ir benzino buvo juntamas kainos skirtumas – 10 centų už litrą, tai dabar ekonomija beveik nulinė. O atsižvelgiant į techninę priežiūrą (apie tai šiek tiek vėliau) – apskritai tampa nuostolinga.
- „Swedbank“ pradeda kovą su sukčiais ribodamas klientų pasirinkimo galimybes – sukėlė viešas diskusijas
- „Xiaomi 17“: kompanija pristato flagmaną, kuris nekopijuoja „Apple“, bet meta iššūkį
- Klientai nepatenkinti „Swedbank“: „Na, tai jau ne šiaip rimta“
- „Omniva“ pristato naują siuntų pristatymo modelį: atviras kurjerių tinklas Vilniuje ir Kaune
- „Mercedes-Benz“ Papenburge stato vėjo jėgainių parką, siekdama ekologinės transformacijos
Aptarnavimo sudėtingumas ir brangumas
Šiuolaikiniai dyzeliniai varikliai sudėtingai sukonstruoti. Visos tos Common Rail įpurškimo sistemos, turbokompresoriaus kintama geometrija, EGR, suodžių filtrai, katalizatoriai, kuro slėgio vožtuvai ir kita – pas „dėdę Petrą” nebesutaisysi.
Dyzelinio variklio remontas – ne pigi pramoga. Vienas purkštukas geram dyzeliniam varikliui gali kainuoti milžiniškus pinigus. O jų yra keturi. Arba šeši.
Kietųjų dalelių filtras (DPF), kuris montuojamas visuose šiuolaikiniuose dyzeliuose, kainuoja kaip pusė automobilio. O jei jis užsikemša – o tai reguliariai nutinka važinėjant mieste – automobilis pradeda „dusti”, prarasti galią, ryti kurą ir trūkčioti, kol įsižiebia „check” lemputė.
Ir štai jūs jau ne taupote, o mokate už diagnostiką, plovimą, perprogramavimą ar keitimą. Ir tada jau susimąstai: ar verta?
Nepatikimos dėžės ir sankabos
Dyzeliniai varikliai galingi žemose apsukose, bet tai – papildoma apkrova transmisijai. Ypač kenčia „robotai” ir variatoriai. Net klasikiniai „automatai” dažnai būna ant ribos dėl didelio sukimo momento.
Pridėkite prie to dviejų masių smagračius, kurie montuojami dyzeliuose visur ir gauna apkrovą kiekvieno starto metu. Keitimo kaina? Geriau apie tai negalvoti. O sulūžti jis gali ir po 60–70 tūkstančių kilometrų ridos.
Perpardavimas – dar vienas galvos skausmas
Jei anksčiau dyzelis buvo laikomas mylimu, tai šiandien viskas atvirkščiai. Antrinėje rinkoje tokie automobiliai parduodami sunkiau. Žmonės bijo dyzelių – jų gedimai vis dažnėja.
Daugelis automobilių vertintojų jau rekomenduoja vengti dyzelio be pilnos diagnostinės ataskaitos. Ir perpardavinėtojai nelabai mėgsta užsiimti dyzeliniais automobiliais – per daug niuansų.
Kada dyzelis vis dar tinkamas?
Taip, būna atvejų, kai dyzelis lieka naudingas:
- Jei važinėjate labai daug, ypač magistralėmis – 30–40 tūkstančių km per metus.
- Jei turite visureigį, kuris reguliariai tempia priekabą ar dirba bekelėje.
- Jei esate komercinio transporto savininkas, kur svarbus momentas, trauka ir atsparumas dilimui.
Bet miesto gyventojui, kuris važinėja kamščiuose, kartą per savaitę nuvažiuoja į sodybą ir bijo turbinos remonto – dyzelis jau seniai ne geriausias pasirinkimas.
Dyzelis nustojo būti universaliu sprendimu. Šiandien jis reikalauja ypatingo požiūrio, kokybiško aptarnavimo, brangių komponentų ir atidaus dėmesio kurui. Jis vis dar gali būti naudingas – bet toli gražu ne kiekvienam.
Jei svarstote dyzelinį automobilį dėl ekonomijos, pagalvokite du kartus. Realios išlaidos gali pranokti visus lūkesčius.
Šiuolaikiniame Lietuvos automobilių parke dyzelis palaipsniui traukiasi į šalį. Taip, jis lieka sunkvežimiuose, pikapuose ir komerciniame transporte. Bet asmeniniame segmente vis dažniau laimi senas geras benzinas – su savo paprastumu, prieinamumu ir minimaliais siurprizais.
Dyzelinas buvo ir bus pigiausias kuras. Mano pasirinkimas niekada manęs nepagavo. Gyvenu Vokietijoje jau 14 metų, tos šalies piliečiai buvo labai susidomėję elektromobilių naujove, šiuo metu patikėkite, fiziniai asmenys spjauna apie jas išgirdę, na o visokios valstybinės institucijos , šiaip kokios firmos jas perka, kur dėtis 😀 šiuo metu vairuoja 2017 metu VW Passat 2ltr dyzelį, kitąmet planuoju keisti į 2022-23 VW Passat analogišką variklį turintį automobilį, dažnai tenka keliauti ir nuvažiuoti po 2000 kilometrų be poilsio, tik trumpi sustojimai, tai patikėkite dyzelinu varomas automobilis yra pats geriausias pasirinkimas.
Su dizeliniais auto važinėju nuo 2001 metų nei karto nebuvo sugede,kad reiktu reikšmingai susimokėti,keičiu tik tepalus ir padangas geresnių mašinų kaip dizelinės nėra ir greitai nebus,jau nekalbu apie elektrinius kibirus.
BMW 330d 7litrai šimtui kilometrų, jaukių kelionių planavimo.Trys minutes kolonėlėje,ir vėl mini 500km.Duokit elektros analogą.
Palaikau visus komentarus, kad vidaus degimo varikliai tikrai nemirė! Aš tik pasakyciau, kad jei važiuojama trumpais atstumais, varikliui nespejamt sušilti- gal geriau mažas benzininis auto. Bėda, kad dyzelis gerokai sudėtingesnis, o kai auto pralėkus arti 500tukst., tai yra loterija. Kodėl niekas nekalba, kad per elektrinius auto – mes pririšami prie Kinijos ? Juk praktiškai jie vieninteliai baterijų gamintojai. Trump dar per pirmą prezidentavimąbyra sakęs ,,globalinis atšilimas sugalvotas kiniečių kaip verslo ideja…”
Kas čia tokių straipsnių užsakovai,nori kad žmonės greičiau atsisakyti vidaus degimo variklių varomų automobilių…
Japonai ir tie nusprendė neatsisakyti vidaus degimo variklių o juos tik tobulinti,nes elektriniai pripažino nieko gero…
Jokios elektros tai paspirtukai o ne automobiliai 😁
Su dyzeliais važinėju nuo 1990 netų ir važinėsiu iki savo amžiaus galo. Visais atvejais tai geriausi automobiliai.
tarsi kažkas pasikeitė su dyzeliu. Niekas nepasikeitė, fizika, chemija ir gamtos dėsniai nesikeičia. Keičiasi tik „pasaulio mados” ir mūsų nemąstančios, nepraktiškos valdžios noras atitikti naujausias pasaulio madų tendencijas. Kvaila taip, kad net tingiu pradėti žerti argumentais. Dyzeliai pasidarė nepatikimi, gendantys, brangūs, perkrauti ekologinėmis sistemomis, vien dėl valdžios kišimosi į automobilių gamybą, o ne dėl kažkokios kitos priežasties. Kur kišasineišprususi, kvaila, godi ir absoliučios kontrolės ištroškusi valdžia ten visur neefektyvu, brangu ir trumparegiška. Vien jau pasižiūrėkite senus 20 – 30 metų senumo straipsnius, kai tada madoje buvo dyzelis. Kaip jį tada gyrė, o benziną peikė. Koks dyzelis tada buvo, valdžios ir verslo užsakytuose straipsniuose, ekologiškas, ekonomiškas, taupus, saugus… O dabar staiga jis pasidarė teršiantis ir neekonomiškas. Susigalvojo naują mokestį už CO2 kiekį. Prie ko čia tas CO2 ir ekologija? Variklių EURO standartai nurodo ne CO2 kiekį, o išmetamų toksinių dujų CO, CxHx, NxOx, NxHx ir kietųjų dalelių kiekius. O CO2 yra ekologiškos dujos, jas kvepuoja žalioji augalija. Visi gyvūnai ir žmonės kvepuoja deguonimi, o iškvepia CO2. Žodžiu, pasaulio, Europos ir Lietuvos valdžiai ir institucijos nekompetetingos technikoje ir priminėja žalingus, neadekvačius, piliečiams tiesiogiai kenkiančius įstatymus ir vaikosi utopinių madų.
Pritariu visiems kurie už dyzelius. Turiu BMW x3 230 kw .Pasaka automobilis .Niekada nepavedė .Trauka pasakiška.Užmiestyje 150 km 8ltr. Nemainyčiau i jokia elektra .👍
O tai dabartiniai benzininai ar kokie hibridai paprastesni? Nauji iš servisų neišvažiuoja. Apskritai- kurią vietą beskaitysi visur diletantizmas ir negalvojimas. Arba deza. Kainas kuro lygina! O kiek litrų sunaudoja tai pačiai galiai?
Pavėmė ant dyzelio elektrikas nelaimingas iš pavydo. Nieko vaikeli, kai įgysi proto, nusipirksi dyzelį. O dabar vežiokis paspirtuką bagažinėj, o dar geriau 4.