Įsivaizduokite situaciją: atvažiuojate į techninę apžiūrą, o kontrolierius žiūri į odometrą ir sako: „Atsiprašau, bet prieš metus jūsų automobilis turėjo 150 tūkst. km, o dabar rodo tik 120 tūkst. Ar jūsų mašina moka keliauti laiku atgal?” Nuo liepos 8 d. tokia situacija baigsis ne juokeliais, o rimtomis pasekmėmis.
Kaip rašo lrt.lt, techninės apžiūros stotyje nustačius, kad automobilio ridos duomenys sumažėję lyginant su praėjusia technine apžiūra, ir nesant sumažėjimo pagrindimo, tai bus laikoma dideliu trūkumu. Tokios transporto priemonės negalės dalyvauti eisme.
Paprasčiau tariant – jei jūsų automobilio „nuvažiuoti kilometrai” magiškai sumažėjo, važiuoti toliau negalėsite. Teks ieškoti būdų, kaip tą ridą „sugrąžinti” atgal.
Kam tai aktualu?
Pokyčiai liečia tik tuos automobilius, kurie jau buvo registruoti Lietuvoje ir turi čia atliktų techninių apžiūrų istoriją. Taigi, jei ką tik įsivežėte automobilį iš užsienio – galite atsikvėpti. Bet jei jūsų automobilis jau „matė” Lietuvos techninės apžiūros centrus – būkite budrūs.
Viena išimtis vis dėlto yra
LTSA Transporto veiklos skyriaus patarėjas Simonas Mažionis lrt.lt paaiškina: „Tik vienu atveju bus pateisinama – kai odometras pasiekia maksimalią ribą, kurią jis gali atvaizduoti. Tai yra išimtinis atvejis, kada trūkumas nebus fiksuojamas.”
Kitaip tariant, jei jūsų senukas odometras „apsisuko” (pavyzdžiui, po 999 999 km vėl pradėjo skaičiuoti nuo nulio), galėsite tai paaiškinti. Bet tikėtis, kad kontrolierius patikės istorija apie „draugą mechaniką, kuris pakeisdamas prietaisų skydelį netyčia nustatė mažesnę ridą” – neverta.
Ką daryti, jei jau „įkliuvote”?
Jei techninės apžiūros metu paaiškėja, kad jūsų automobilio rida „susitraukė”, teks vykti į remonto dirbtuves. Ten specialistai diagnostine įranga patikrins tikrąją ridą automobilio sistemose ir ją atkurs prietaisų skydelyje.
Įdomu tai, kad, kaip nurodo lrt.lt, „ridos duomenų restitucija į paskutinę žinomą kaip teisingą faktinę padėtį negali būti prilyginama ridos suklastojimui”. Vadinasi, grąžinti teisingą ridą – ne nusikaltimas, o būtinybė.
- Ko negalima statyti šalia Wi-Fi maršrutizatoriaus: 12 pagrindinių klaidų
- VMI atskleidė, kodėl stebi jūsų grynųjų pinigų įnašus bankomatuose – ne visi bus patenkinti
- Dvi sekundės ir liksite be savo banko kortelės: kaip vagys apgauna žmones prie bankomatų
- Bankas užblokavo pinigus dėl mokėjimo paskirties. Viskas dėl užrašo „Atsiskaitymas-Kuba”
- Kam dirbti, jei gali nedirbti? 5 metus po 1400 eurų – daryti nieko nereikia. Deja, netrukus viskas pasikeis
Perkate naudotą automobilį? Būkite detektyvais
Dabar pirkėjai turi puikų įrankį kovai su nesąžiningais pardavėjais. Techninės apžiūros ataskaitoje matosi pastarųjų 4 patikrinimų metu fiksuota rida. Jei per metus automobilis „nuvažiavo” -30 000 km, turbūt verta paieškoti kito varianto.
Be to, automobilio istoriją galima nemokamai patikrinti „Transekstos” svetainėje – tereikia žinoti valstybinį numerį ir registracijos liudijimo numerį.
Kodėl tai svarbu?
Ridos klastojimas – ne tik apgaulė pirkėjui. Tai ir saugumo klausimas. Automobilis su 250 tūkst. km rida gali turėti visai kitokių problemų nei tas, kurio odometras rodo 150 tūkst. km. Stabdžiai, pakaba, variklis – viskas dėvisi, o pirkėjas, manydamas, kad automobilis „jaunesnis”, gali nespėti laiku atlikti būtinos priežiūros.
Naujieji reikalavimai – žingsnis teisinga linkme. Galbūt kai kam teks „prisipažinti” dėl ankstesnių manipuliacijų su rida, bet ilgainiui tai padės sukurti skaidresnę naudotų automobilių rinką. O pirkėjams – ramiau miegoti žinant, kad valstybė bent jau bando apsaugoti nuo apgavikų.
Tiesa, visada atsiras gudruolių, kurie ras būdų apeiti sistemą. Bet bent jau dabar tai padaryti bus kur kas sudėtingiau. Ir brangiau.
Šaltinis: Transkona, LRT