Per pastaruosius keturiasdešimt metų pavojinga stipri turbulencija viršutinėse atmosferos srityse tapo daug dažnesnė. Tai vienas iš giedro dangaus turbulencijos tipų. Kai kuriose vietose jos intensyvumas padidėjo apie 55 %, palyginti su aštuntojo dešimtmečio pabaiga. Ši tendencija siejama su visuotine klimato kaita ir reaktyvinių srautų judėjimo pokyčiais, kurie didina vertikalų vėjo gradientą, todėl skrydžiai tampa „griežtesni“. Tyrimas paskelbtas Geophysical Research Letters žurnale, remiantis AGU duomenimis.
Kas yra „giedro dangaus turbulencija“ ir kodėl ji ypač klastinga?
Giedro dangaus turbulencija (angl. Clear-Air Turbulence, CAT) atsiranda giedro oro sąlygomis kreiseriniame aukštyje. Ji nematoma radare ir sunkiai nuspėjama naudojant standartinius meteorologinius duomenis. Dėl to net šiuolaikiniai orlaiviai kartais patiria staigią, stiprią turbulenciją, kuri gali sužeisti keleivius ir įgulą arba padaryti žalą salono interjerui. Būtent šis nematomas pobūdis daro CAT pavojingiausiu keleivių saugumui, nes įgula negali įspėti žmonių ar laiku pakeisti skrydžio trajektorijos.
Kur ir kiek stipresnis tapo „drebėjimas“?
Remiantis Šiaurės Atlanto maršrutų duomenimis, stipriausia komercinio oro susisiekimo turbulencija 2020 m. buvo 55 % dažnesnė nei 1979 m. Žemyninėje JAV dalyje padidėjimas siekia apie 40–41 %. Tai reiškia, kad judriausi transatlantiniai koridoriai, kur vykdoma daug tolimųjų reisų, jau patiria pastebimų klimato kaitos poveikio pavojų. Panašūs padidėjimai stebimi ir kitose srityse, pvz., Europoje, Artimuosiuose Rytuose ir Pietų Atlante.
Mechanizmas: Kaip tiksliai klimato kaita „stiprina“ turbulenciją?
Dėl visuotinio atšilimo keičiasi atmosferos temperatūros profiliai, didėja oro greičių kontrastai reaktyvinių srautų zonoje. Tai didina vertikalų vėjo greičio pokytį, sukuriantį stiprius šlyties ir srauto sutrikimus, kurie pasireiškia kaip CAT. Kitaip tariant, oro „sluoksniai“ pradėjo dažniau ir intensyviau susidurti, o kreiseriniame aukštyje skrendantys orlaiviai jaučia šį poveikį. Šiltesnis oras, kurį sukelia CO2 emisijos, stiprina vėjo šlyties (wind shear) efektą reaktyviniuose srautuose, todėl turbulencija auga globaliai, ypač vidutinėse platumose.
Pasekmės oro linijoms ir keleiviams
Padidėjęs stiprių turbulencijos įvykių dažnis turi praktinių pasekmių:
- Padidėjusi keleivių ir įgulos narių sužalojimo rizika (pvz., 2023 m. turbulencija sukėlė apie 40 % sunkių sužalojimų keleiviams).
- Daugiau nukreipimų ir maršrutų nukrypimų, didinantys skrydžių vėlavimus.
- Papildomos priežiūros išlaidos dėl didesnės apkrovos orlaiviams (JAV aviacijos pramonė patiria 150–500 mln. USD nuostolių per metus turbulencijos sukeltos žalos).
- Galimas bilietų kainų kilimas dėl veiklos pokyčių ir didesnių degalų sąnaudų.
Aviacijos bendruomenė investuoja į naujas paslaugas, skirtas dalytis turbulencijos duomenimis realiuoju laiku ir gerinti prognozavimą, siekiant sumažinti riziką.
Kaip pramonė bando prisitaikyti?
Įrankiai, padedantys sušvelninti poveikį, apima telemetrijos ir automatinio turbulencijos ataskaitų teikimo platformas (pvz., IATA „Turbulence Aware“), patobulintus orų modelius ir integruotus valdiklius skrydžių vadovams bei pilotams, taip pat griežtesnę saugos diržų segimo praktiką. Tačiau technologinės priemonės problemos visiškai nepašalina – jos tik leidžia geriau numatyti karštuosius taškus ir laiku pranešti įgulai. Ateityje prognozuojama, kad turbulencija gali padvigubėti ar net patrigubėti kai kuriose srityse iki 2050 m., todėl aviacija turi investuoti į geresnes prognozavimo sistemas, kad išvengtų didesnių nuostolių ir rizikų.
Išvada
Padidėjusi turbulencija, ypač CAT, kelia rimtų iššūkių aviacijai: didesnę riziką keleiviams, įgulai ir orlaiviams, didesnes išlaidas ir aplinkos poveikį (pvz., daugiau CO2 emisijų dėl nukreipimų). Nors orlaiviai yra saugūs, turbulencija jau dabar sukelia šimtus sužalojimų per metus ir kainuoja milijardus dolerių. Klimato kaita tik pablogins situaciją, todėl būtina investuoti į prognozavimo technologijas, tokias kaip lidarai ar AI modeliai, ir skatinti keleivius visada segėti saugos diržus. Aviacija turi prisitaikyti, kad išlaikytų saugumą ir efektyvumą.
- Kinija paleido didžiausią pasaulyje vėjo turbiną: ji turėjo poveikį, kurio niekas nesitikėjo
- Nuo 2026 m. numatomi eurų banknotų pokyčiai – ką gyventojai turi žinoti
- „Elektrum Lietuva“: rugpjūtį elektros kainos Baltijos šalyse šoktelėjo net 70 proc.
- Nuo lapkričio mėnesio „Ryanair” mokės savo darbuotojams 2,50 euro už kiekvieną kartą, kai jie aptiks rankinio bagažo matmenis viršijantį lagaminą
- Europa tyliai rengia pensijų reformą, kuri smarkiai paveiks ir gyventojus Lietuvoje