Daugelis vairuotojų yra susidūrę su situacija, kai degalinėje jiems atsisakoma pilti benziną ar dyzeliną į įprastą plastikinį indą, pavyzdžiui, vandens butelį. Dažnai toks atsisakymas sukelia nesusipratimą ir net įtarimą, kad degalinė tiesiog nori parduoti savo, brangesnį, kanistrą. Tačiau iš tikrųjų šis draudimas grindžiamas griežtomis saugos taisyklėmis, o jo ignoravimas gali sukelti tragiškas pasekmes.
Statinės elektros pavojus
Pagrindinis ir mažiausiai akivaizdus įprasto plastiko pavojus yra statinė elektra. Pilant degalus, skysčiui trinantis į indo sieneles, susidaro statinis krūvis. Metaliniai kanistrai ir specialūs sertifikuoti plastikiniai indai praleidžia šį krūvį ir saugiai jį „įžemina”. Įprastas plastikas yra izoliatorius, todėl krūvis kaupiasi jo paviršiuje. Tam tikru momentu tarp indo ir metalinio pistoleto gali atsirasti kibirkštis, kuri akimirksniu uždegs degalų garus.
Cheminis nestabilumas
Benzinas yra agresyvus tirpiklis, galintis palaipsniui sunaikinti ar net ištirpinti plastiką, kuris nėra skirtas su juo liestis. Dėl to gali nutekėti degalai ir sukelti ne tik materialinę žalą, bet ir ekologinę katastrofą.
Temperatūros ir slėgio pavojai
Įprasti plastikiniai indai neatlaiko temperatūros svyravimų ir slėgio pokyčių. Uždarame, saulėje įkaitintame automobilyje benzino garai sukuria didelį slėgį indo viduje. Jis bet kurią akimirką gali įtrūkti ar sprogti, virsdamas potencialia bomba.
Teisiniai reikalavimai Lietuvoje
Licencijuotose degalinėse yra aiški instrukcija: degalus galima pilstyti tik sertifikuotuose konteineriuose. Tai metaliniai arba specialūs plastikiniai konteineriai, pažymėti atitinkamu ženklu (dažniausiai ženklu „UN” arba užrašu „Fuel”), patvirtinančiu, kad jie pagaminti iš kurui atsparios ir antistatinės medžiagos.
Pagal Lietuvos teisės aktus, kuro gabenimas netinkamose talpose yra saugos taisyklių pažeidimas. Kelių policija už tokį pažeidimą gali skirti baudą nuo 30 iki 145 eurų. Be to, vairuotojas prisiima visą atsakomybę už galimas pasekmes – nuo gaisro iki ekologinės taršos.
Sertifikuotų kanistrų reikalavimai
Tinkamame kuro kanistre turi būti:
- Kodėl nereikėtų plauti automobilio per pietus: eksperto atsakymas
- Motorola tiesiog „įskrido” į vidutinės klasės rinką: pristatytas Moto G66j 5G su galingu akumuliatoriumi ir IP69 apsauga
- Pristatytas „Mercedes-AMG F1 City Edition“ elektrinis dviratis
- „Huawei Mate X6“ pristatytas pasaulinėje rinkoje
- Paaiškėjo „Xiaomi Pad 7“ ir „Pad 7 Pro“ kaina Europos rinkoje
- Antistatinės medžiagos ženklinimas
- UN sertifikato numeris
- Sandarus užsukamas dangtelis
- Informacija apie talpą ir paskirtį
Išvada
Ekspertai pabrėžia, kad sertifikuoto kanistro kaina (15-30 eurų) yra nereikšminga, palyginti su galimomis gaisro ar degalų nuotėkio pasekmėmis. Draudimas pilti degalus į netinkamas taras nėra užgaida ar bandymas pasipelnyti, o pagrįsta saugumo priemonė, apsauganti tiek pačius vairuotojus, tiek aplinkinius.
Saugumas kelyje prasideda nuo atsakingo elgesio su degalais. Investicija į tinkamą kanistrą – tai investicija į savo ir aplinkinių saugumą.