Lenkijos energetikos milžinė „Orlen” žengė svarbų žingsnį link žalesnės aviacijos ateities. Bendrovė pradėjo tiekti tvarų aviacinį kurą (SAF) trijuose didžiausiuose šalies oro uostuose – Varšuvos Šopeno, Krokuvos Balicų ir Katovicų Pyržovicų.
SAF (Sustainable Aviation Fuel) – tvarus aviacinis kuras, gaminamas iš atsinaujinančių ar atliekų medžiagų. Tai gali būti panaudotas kepimo aliejus, komunalinės atliekos, žemės ūkio ar miškininkystės atliekos.
Svarbiausias SAF privalumas – jis nedaro neigiamo poveikio maisto ištekliams, vandeniui ar miškams. Praktiškai SAF biokomponentas maišomas su tradiciniu reaktyviniu kuru, todėl oro linijoms nereikia keisti esamų lėktuvų variklių.
Kodėl Orlen skuba su ekologišku kuru?
Priežastis paprasta – Europos Sąjungos „ReFuelEU” aviacijos reglamentas nustato griežtus reikalavimus:
- 2025 m. – 2% tvaraus kuro
- 2030 m. – 6%
- 2035 m. – 20%
- 2050 m. – net 70%
Šie reikalavimai taikomi oro uostams, aptarnaujantiems daugiau nei 800 tūkst. keleivių per metus arba pervežantiems daugiau nei 100 tūkst. tonų krovinių. Visi trys minėti Lenkijos oro uostai atitinka šiuos kriterijus.
Investicijos į ateitį
Nors šiuo metu SAF komponentas importuojamas iš užsienio, Orlen nesnaudžia. Plockе statoma HVO (hidrogenizuoto augalinio aliejaus) gamykla, kuri gamins aviacinį kurą iš panaudoto kepimo aliejaus.
Kai gamykla pradės veikti, Lenkija turės savo vietinį mažai taršaus aviacinio kuro šaltinį. Tai ne tik sumažins priklausomybę nuo importo, bet ir sukurs naujas darbo vietas.
Ką tai reiškia aviacijai?
SAF diegimas yra Orlen strategijos iki 2035 metų dalis. Bendrovė siekia kurti mažai taršių produktų pasiūlą ir atitikti griežtėjančius aplinkosaugos reikalavimus.
- Bankas užblokavo pinigus dėl mokėjimo paskirties. Viskas dėl užrašo „Atsiskaitymas-Kuba”
- Dvi sekundės ir liksite be savo banko kortelės: kaip vagys apgauna žmones prie bankomatų
- VMI atskleidė, kodėl stebi jūsų grynųjų pinigų įnašus bankomatuose – ne visi bus patenkinti
- Kam dirbti, jei gali nedirbti? 5 metus po 1400 eurų – daryti nieko nereikia. Deja, netrukus viskas pasikeis
- Tele2 antrą dieną iš eilės vėl stringa: klientai pyksta dėl nuolatinių ryšio problemų
Oro linijoms tai reiškia galimybę sumažinti anglies pėdsaką be milžiniškų investicijų į naujus lėktuvus. Dabartiniai reaktyviniai varikliai puikiai veikia su SAF mišiniu.
Signalai visai Europai
Orlen žingsnis siunčia aiškią žinią – ekologija aviacijoje tampa norma, o ne išimtimi. Tai ypač aktualu Lietuvai, kurios Vilniaus oro uostas taip pat netrukus turės atitikti ES reikalavimus.
Bendri vežėjų, degalų tiekėjų ir oro uostų operatorių veiksmai formuoja mažai taršaus oro transporto ateitį Europoje. Kuo greičiau šalys prisitaikys, tuo konkurencingesnės bus ateityje.
Iššūkiai ir galimybės
Pagrindiniai iššūkiai:
- SAF gamyba kol kas brangesnė nei tradicinio kuro
- Riboti gamybos pajėgumai
- Būtina surinkti pakankamai žaliavų (panaudoto aliejaus, atliekų)
Tačiau galimybės didžiulės:
- Nauja pramonės šaka
- Darbo vietos perdirbimo sektoriuje
- Nepriklausomybė nuo iškastinio kuro
- Švari aviacija ateities kartoms
Pamoka Lietuvai
Lenkijos pavyzdys rodo, kad laukti nėra ko. ES reikalavimai neišvengiami, o pasirengimas jiems užima laiko. Lietuvos energetikos ir aviacijos sektoriams vertėtų stebėti Orlen patirtį ir ruoštis panašiems pokyčiams.
Juk klausimas ne ar, o kada Vilniaus oro uostas turės pasiūlyti SAF kurą. Geriau būti pasiruošusiems iš anksto nei vėliau skubėti įvykdyti reikalavimus.
Šaltinis: PAP