„Duty free“ – šis užrašas oro uostuose ir pasienio prekybos vietose žavi keliautojus visame pasaulyje. „Prekės be muito ir PVM? Kodėl nepirkti pigiau?“ – svarsto daugelis. Tačiau realybė dažnai būna visai kitokia. Vis garsiau kalbama, kad duty free nėra toks patrauklus, kaip atrodo – neretai tai tiesiog rinkodaros triukas, kuris žada nuolaidas, bet realiai gali vilioti dirbtinai padidintomis „akcijomis“ ir kaina, kuri anaiptol ne visada yra mažiausia.
Teoriškai duty free reiškia, kad prekės parduodamos be pridėtinės vertės mokesčio (PVM) ir importo muito. Tačiau tai nereiškia, kad jos iš tiesų pigesnės nei įprastose parduotuvėse. Dalis prekybininkų šią „mokesčių lengvatą“ panaudoja ne kainai mažinti, bet savo pelnui didinti. Todėl keliautojas, įsitikinęs, kad perka pigiau, iš tiesų gali mokėti tiek pat, o kartais net daugiau.
Nepriklausomi tyrimai rodo, kad kai kurios prekės duty free zonose net 10–20 proc. brangesnės nei tose pačiose šalyse esančiuose prekybos centruose ar internetinėse parduotuvėse. Tai ypač būdinga kosmetikai, alkoholiniams gėrimams ir saldumynams – kategorijoms, kurios sudaro didžiąją dalį duty free pardavimų.
„Specialios kainos“ – rinkodaros iliuzija
Duty free parduotuvėse dažnai pamatysite „akcijas“, iškabintas nuolaidas ar „keliautojams skirtus“ išskirtinius pasiūlymus. Problema – šie pasiūlymai dažnai neturi realaus pagrindo. „Speciali kaina“ dažnai remiasi dirbtinai padidinta „standartine“ kaina, kuri iš tiesų niekada nebuvo taikoma. Kita taktika – didesnė pakuotė ar kelių prekių rinkinys, kuris atrodo kaip „daugiau už mažiau“, nors pavienės prekės įsigytos įprastoje parduotuvėje kainuotų tiek pat arba pigiau.
Psichologinis efektas: kelionės nuotaika skatina išleisti daugiau
Duty free prekyba remiasi ne tik „be mokesčių“ idėja, bet ir psichologiniu poveikiu. Keliautojai dažnai būna atostogų ar šventinės nuotaikos, tad lengviau priima impulsyvius pirkinius. Oro uostuose ribotas pasirinkimas ir laikas taip pat lemia, kad pirkėjai mažiau analizuoja kainas, o pasąmoningai priima sprendimą remdamiesi patrauklia etikete „duty free“.
Be to, kai kurie tyrimai rodo, kad keliautojai į duty free prekybą žiūri kaip į pramogą ar ritualą – tai paskutinis „malonumas“ prieš skrydį, net jei ekonomine prasme jis nėra racionalus.
Kaip išvengti apsipirkimo spąstų?
Ekspertai pataria – jei norite iš tiesų sutaupyti, palyginkite kainas iš anksto. Dauguma prekių, kurias galima įsigyti duty free, yra prieinamos ir internete, tad realią kainą nesunku patikrinti. Be to, kai kurios šalys siūlo grąžinti PVM turistams po kelionės (vadinamoji „tax free“ sistema), kas leidžia legaliai susigrąžinti dalį išleistų pinigų už pirkinius užsienyje – dažnai tai kur kas naudingiau nei duty free pasiūlymai.
Išvada
Duty free nėra apgaulė – tai legali prekybos forma, paremta mokesčių lengvatomis. Tačiau tikėti, kad tai automatiškai reiškia mažiausią kainą – klaidinga. Išmanus pirkėjas žino: tikroji vertė slypi ne etiketėje, o gebėjime kritiškai įvertinti pasiūlymą. Oro uoste laikas brangus, bet ne verta skubėti – nes duty free gali būti ne nuolaida, o brangi kelionės klaida.
- Kiek pinigų galima priimti į banko sąskaitą iš artimųjų, draugų ir pažįstamų: kokios ribos nereikėtų peržengti
- ES priėmė sprendimą dėl vairuotojo pažymėjimų ir senjorų. Protingas sprendimas. Tai dalis didesnių pokyčių
- „Xiaomi“ pristato naują išmanųjį telefoną – „Redmi Note 14 SE 5G“: ką žinome jau dabar
- Lietuviai nebeperka prabangių automobilių, pavyzdžiui „Mercedes-Benz“ už 100 tūkst. eurų. Dabar daugelis imasi nuomos
- Pagal ES teisės aktus, nuo kitų metų saulės panelės / elektrinės turi būti privalomas naujų pastatų elementas