Jungtinėse Amerikos Valstijose nauja tendencija: jauni žmonės atsisako karjeros korporacijose ir renkasi franšizę. Jiems patinka nepriklausomybės jausmas ir galimybė kontroliuoti savo ateitį. Tai rašo leidinys „Entrepreneur„.
Nuo įdarbinimo iki franšizės
Didelės darbo paieškos platformos „Upwork” duomenimis, daugiau nei 50 proc. Z kartos atstovų JAV nebelaiko darbo samdomu darbuotoju pagrindiniu karjeros keliu. Susidūrę su infliacija ir ekonominiu nestabilumu, jie ieško lankstumo, spartaus finansinio augimo ir asmeninio pasitenkinimo galimybių – to, ko ne visada siūlo įmonių aplinka. Finansų portalo „MarketWatch” atlikta apklausa patvirtina: Z kartos atstovai tikisi tapti finansiškai nepriklausomi iki 32 metų amžiaus – bet ne per darbą samdomu darbuotoju, o per savarankišką verslą.
Tradicinis X kartos ir „kūdikių bumo” kartos karjeros kelias šių dienų jaunimui atrodo keistas, pripažįsta Thomas Scott, „Home Run Franchises” įkūrėjas ir generalinis direktorius.
„Jie galvoja: „Kas, po galais, tai sugalvojo? Kodėl aš turiu praleisti 40 valandų per savaitę ankštoje biuro patalpoje, kad apmokėčiau sąskaitas? Aš turiu prieigą prie „YouTube” nuo vaikystės ir žinau, kad jei nori ko nors pasiekti gyvenime, turi pradėti savo verslą”, – verslininką cituoja „Entrepreneur”.
Franšizė – tai rinkos subjektų santykių rūšis, kai viena šalis už mokestį perduoda kitai šaliai teisę vykdyti tam tikros rūšies verslą. Franšizės davėjas perduoda kitai šaliai, franšizės gavėjui, teisę vykdyti tam tikros rūšies verslą, naudojant išplėtotą verslo modelį: veikti savo vardu, naudojant franšizės davėjo technologijas, žaliavas, prekių ženklus ir prekės ženklą. Paprastai tariant, franšizės gavėjas „išsinuomoja” prekės ženklą ir naudoja patikrintą verslo modelį.
Franšizė atrodo tinkamas formatas jauniems žmonėms įgyvendinti savo viltis: ji leidžia jiems pradėti verslą, turint stiprų prekės ženklą ir jau paruoštą verslo modelį – ypač tiems, kurie nenori metų metus kurti kažko „nuo nulio”, aiškina leidinio ekspertai.
Pirmas verslas, o ne antra karjera
Nors anksčiau franšizę JAV dažniau rinkdavosi buvę aukščiausi vadovai, turintys kapitalo ir patirties, šiandien situacija keičiasi. „Matome jaunų, ambicingų, bet nepatyrusių žmonių susidomėjimo antplūdį. Jiems rūpi ne tik pelnas, bet ir prasmė, lankstumas bei dalyvavimas prekės ženklo gyvenime”, – sako Daniel Hayes, konsultacijų bendrovės „Hundred Acre” įkūrėjas.
„Franchise Business Review” duomenimis, tik 8 proc. franšizės gavėjų JAV yra jaunesni nei 35 metų, tačiau jie jau pradeda „versti rinką aukštyn kojomis”.
- „Swedbank“ visiškai atsisako paslaugos, kuria anksčiau reguliariai naudodavosi daugelis klientų
- „Ignitis” įvedė abonentinį mokestį: vartotojai masiškai bėga į garantinį tiekimą
- Vienas Europos oro uostas – ties uždarymo riba: „Ryanair“ atšaukia visus skrydžius
- Pavojingi pasirinkimai: automobilių varikliai, kuriuos geriau aplenkti iš tolo
- OPEC+ priėmė sprendimą. Štai kas vyksta su naftos kainomis
Viena iš tokių įmonių yra šaldytų desertų tinklas „Frios Gourmet Pops”. 2018 m., kai jį įsigijo dabartinis savininkas Cliff Kennedy, jame buvo 18 parduotuvių. Dabar jų skaičius išaugo iki 110, atsižvelgiant į jaunimo poreikius. „Manau, kad daugelis jų matė, kaip jų tėvai prarado darbą, ir dabar nori patys tvarkyti savo ateitį”, – aiškina jis apie jaunų verslininkų motyvaciją.
Investicijos į „Frios Gourmet Pops” franšizę prasideda nuo 60 000 JAV dolerių, o išskirtiniai desertai, apgalvota vizualinė koncepcija ir aktyvumas socialinėje žiniasklaidoje visiškai atitinka šiuolaikinės visuomenės, užaugusios prie gražių nuotraukų, reikalavimus.
Kennedy, kuriam dabar 42-eji, aktyviai ieškojo partnerių iki 30 metų amžiaus, ir dabar jie sudaro beveik trečdalį įmonės franšizės gavėjų. „Jie greitai susiorientuoja, kuria turinį „TikTok” platformoje ir dirba su auditorija lygiomis teisėmis”, – jaunus franšizės gavėjus giria verslininkas. Jauni žmonės dažnai pasiekia sėkmę, ką patvirtina „Home Run Franchises” duomenys: Z karta ir tūkstantmečio karta valdo apie 30 proc. tinklo franšizių, tačiau beveik visos jos yra tarp geriausių pagal pajamas.
Jaunimą traukia tai, kad daugelį franšizių galima atidaryti investavus nuo 50 000 iki 150 000 JAV dolerių, gavus paskolą pagal smulkaus verslo paramos programą, pažymi Hayes. Verslo išėjimo strategija taip pat aiški: daugelis atidaro du ar tris punktus vienu metu, juos plėtoja trejus–penkerius metus, o vėliau parduoda su pelnu.