Per bankus kasdien atliekama tūkstančiai piniginių pervedimų, tačiau šimtai jų kiekvieną dieną sulaikomi papildomam patikrinimui – tai daroma vykdant operacijų priežiūrą pagal galiojančius teisės aktus. Kaip rodo „Luminor” duomenys, neretai viena iš pervedimo sustabdymo priežasčių yra neteisingai nurodyta mokėjimo paskirtis. Banko ekspertai primena, kad paskirtis, nurodyta netiksliai ar „juoko forma“, gali rimtai atsiliepti. Pavedimas gali būti sustabdytas, užblokuotas arba uždelstas tol, kol bus atlikti papildomi patikrinimai.
Mokėjimo paskirtis – svarbesnė, nei gali pasirodyti
Mokėjimo paskirtis naudojama tiek pačiam mokėjimui identifikuoti, tiek jo stebėsenai – tam, kad būtų užtikrinta, jog per banką nevykdomi neteisėti veiksmai. Bankai Lietuvoje ir visame pasaulyje privalo atidžiai stebėti atliekamus pinigų pervedimus, atkreipdami dėmesį į mokėjimo gavėją, pervedimų dažnumą, sumas ir nurodytą paskirtį.
Vadovaujantis principu „Pažink savo klientą“, jei mokėjimo paskirtyje pateikta informacija visiškai ar iš dalies sutampa su tarptautinių ar nacionalinių sankcijų sąrašuose esančia informacija, bankas privalo paprašyti papildomos informacijos – pavyzdžiui, apie tikrąjį sandorio tikslą ar pervedamų pinigų kilmę. Tai padeda užkirsti kelią galimiems finansiniams nusikaltimams ir apsaugoti pačius klientus nuo sukčiavimo.
„Neretai pervedimai sulaikomi dėl netikslios paskirties – pavyzdžiui, naudojami trumpiniai, santrumpos, žargonai, kurie sutampa su sankcionuotų asmenų vardais. Mokėjimo paskirtyje neturėtų būti pateikta klaidinanti ar neteisinga informacija, nes mokėjimo dokumentai su jose pateiktais duomenimis gali būti reikalingi, pavyzdžiui, Valstybinei mokesčių inspekcijai, skaičiuojant mokesčius ar siekiant lengvatų. Taip pat jie gali būti panaudoti kaip įrodymai – teisėsaugos tyrimuose ar ginčuose su kita sandorio šalimi. Net jei paskirtis parašyta juokais, pagal teisės reikalavimus ir siekiant klientų saugumo, bankas gali būti įpareigotas tokį pervedimą sustabdyti ir pradėti papildomą patikrą. Rekomenduojame nurodyti tikslią mokėjimo informaciją, pavyzdžiui, sąskaitos ar kliento numerį, kitą svarbią informaciją“, – aiškina Baiba Tētiņa, Luminor klientų aptarnavimo vadovė.
Ko nereikėtų rašyti mokėjimo paskirtyje?
Klientams rekomenduojama laikytis kelių paprastų, bet svarbių taisyklių rašant mokėjimo paskirtį: naudokite aiškias ir tikslias formuluotes, pavyzdžiui, „Sąskaita Nr. 54“, „Mokestis už konsultaciją“, „Paskolos grąžinimas“, „Kasdienėms išlaidoms“ ir pan.
Taip pat būtina vengti neaiškių trumpinių, žargoninių žodžių ar atsitiktinių raidžių/skaičių derinių. Svarbu prisiminti, kad mokėjimo paskirtį mato ne tik siuntėjas ir gavėjas, bet ir bankai – tad ji neturėtų būti paversta asmenine žinute.
Praktikoje užfiksuota daug atvejų, kai mokėjimo paskirtyse būna juokais parašyti tekstai, pavyzdžiui:
- „Už inkstą“,
- „Tai ne kyšis“,
- „Lavonus laidojam ten pat, kaip visada“,
- „Tikrai ne už nelegalias veiklas“.
Nors tai gali atrodyti juokinga, tokia informacija gali sukelti įtarimų dėl galimų pažeidimų ir bereikalingai atkreipti dėmesį į pervedimą.
- Geriau priliesti ar įkišti mokėjimo kortelę į skaitytuvą atsiskaitant už prekes ar paslaugas? Atsakymas jums gali nepatikti
- Ko negalima statyti šalia Wi-Fi maršrutizatoriaus: 12 pagrindinių klaidų
- „Swedbank“ klientė gavo labai keistą siuntinį į savo pašto dėžutę: „Esu nesupratimo būsenoje“
- Darai tai degalinėje? Gali brangiai sumokėti ne tik už kurą
- Švedijos triumfas: sutriuškinta Vokietija ir istorinis pasiekimas Europos moterų futbolo čempionate
Ką daryti, jei jūsų pervedimas sustabdytas?
Jei pervedimas sulaikytas ir bankas prašo papildomos informacijos, tai nebūtinai reiškia, kad reikia nerimauti. Atliekamas sandorio esmės vertinimas siekiant įsitikinti, kad jis atitinka teisės aktus. Patikros metu bankas gali paprašyti papildomų duomenų, o kuo greičiau klientas juos pateikia, tuo greičiau mokėjimas bus atnaujintas.
Todėl labai svarbu užpildyti mokėjimo paskirtį tiksliai, vengiant neaiškios ar klaidinančios informacijos. Tai padeda tiek bankui vykdyti teisės aktuose numatytus stebėsenos įsipareigojimus, tiek klientui – išvengti nereikalingų vėlavimų ir nesusipratimų.