Nuo 2027 m. Lietuvoje pradės veikti atskira Europos Sąjungos apyvartinių taršos leidimų prekybos sistema – ATLPS 2. Šis pokytis palies įvairius verslo sektorius – nuo gamybos ir maitinimo įmonių iki logistikos bendrovių ar nekilnojamojo turto valdytojų. Tai svarbus žingsnis visai Europos Sąjungai siekiant sumažinti šiltnamio efektą sukeliančių dujų (ŠESD) emisijas, tačiau taip pat – ir konkretus iššūkis bei pareiga verslui. Todėl pradėti ruoštis šiems pokyčiams, ypač verslams, reikėtų jau dabar.
Kokių pokyčių tikėtis?
ATLPS 2 numato, kad nuo 2027 metų gamtinių dujų ir kitų taršių kuro rūšių – tokių kaip dyzelinas, benzinas ar mazutas – tiekėjai privalės apskaityti jų naudojimo metu susidarančias emisijas. Todėl įmonės, kurios naudoja tokį kurą, turės deklaruoti jo naudojimo paskirtį – ar jis naudojamas šildymui, gamybai, maisto ruošai, ar kitoms veikloms. Tai bus daroma kiekvienam objektui atskirai. Jei deklaracija nebus pateikta arba ji bus netiksli, visas to kliento sunaudotas kuras bus apmokestinamas vadinamąja ATLPS 2 dedamąja.
Svarbu pažymėti, kad įmonė tokiu atveju netampa ATLPS 2 reguliuojamu subjektu, tačiau už ją atsakomybę už taršos leidimus perims tiekėjas – be galimybės taikyti galimas išimtis. Tuo tarpu tiksliai deklaravus paskirtį ir atitikus tam tikras sąlygas, gali būti taikomos reglamente numatytos išimtys, leidžiančios išvengti šio papildomo apmokestinimo.
„Tai nėra tik techninis pasikeitimas ar nauja deklaracija – tai visos sistemos transformacija, kuri skatina sąmoningesnį išteklių naudojimą. Įmonės, kurios pradės ruoštis anksčiau, turės daugiau laiko įsivertinti savo energijos vartojimo struktūrą, identifikuoti galimas rizikas bei ieškoti būdų, kaip jas valdyti. Tai svarbus žingsnis į tvaresnę ir konkurencingesnę veiklą“, – sako „Sorainen“ advokatė, ESG paslaugų grupės vadovė Vitalija Impolevičienė.
Verslui svarbu suprasti savo vaidmenį
Pokyčiai bus aktualūs ne tik didiesiems pramonės subjektams, bet ir platesniam verslo sektoriui – nuo restoranų, kepyklų ar logistikos įmonių iki nedidelių verslo centrų. ATLPS 2 išplečia iki šiol galiojusią sistemą ir apima veiklas, kuriose naudojami taršūs energijos šaltiniai – tokie kaip dujiniai katilai, dyzeliniai šildytuvai ar kitokie taršaus kuro deginimo įrenginiai.
Tam, kad šiose srityse būtų galima pritaikyti reglamente numatytas išimtis, įmonės turės pateikti informaciją apie gamtinių dujų ar kito kuro naudojimo paskirtį. Tai gali būti daroma įvairiais būdais, priklausomai nuo konkretaus tiekėjo sprendimų – kai kurie iš jų siūlys savitarnos sistemas, kiti informaciją rinks tiesiogiai ar per komunikacijos kanalus. Todėl kiekvienai įmonei svarbu nepraleisti savo tiekėjo prašymo deklaruoti paskirtį, nustatyta tvarka ir laiku pateikti reikiamus duomenis.
- „Ignitis grupė“ pradeda statyti milžiniškus energijos kaupiklių parkus – kas keisis mūsų namuose?
- Elektros kainos nuo liepos 1 d.: kas pasikeitė ir ką reikia žinoti vartotojams
- Ant automobilio pastebėjote vandens butelį? Čia ir dabar kvieskite policiją
- Rimtas įspėjimas iš „Swedbank”: sukčiai niekur nedingo, vis dažniau skambina ir apsimetinėja banko darbuotojais
- Robotizacija spartėja. „Amazon” masiškai mažina etatus, nes nebereikia žmonių
„Svarbu suprasti, kad šis pokytis nėra vienkartinė prievolė – tai taps nuolatine proceso dalimi. Įmonės, kurios gebės laiku ir tiksliai pateikti informaciją, išvengs papildomos administracinės naštos ir galės ramiai planuoti savo veiklą. Tuo tarpu nesugebėjimas prisitaikyti gali turėti ne tik finansinių, bet ir reputacinių pasekmių“, – pažymi V. Impolevičienė.
Keisis kainodara
Kartu su šia sistema keisis ir kuro kainodara. Kuro tiekėjai, siekdami įvykdyti savo emisijų prievoles, dalyvaus apyvartinių taršos leidimų aukcionuose, o tai gali turėti ir tikėtina, kad turės įtakos galutinei kuro kainai verslui. Todėl įmonėms svarbu ne tik prisitaikyti prie administracinių reikalavimų, bet ir įvertinti galimą ekonominį poveikį – tiek išlaidų pusėje, tiek strateginiuose energijos vartojimo sprendimuose.
Laiku pasiruošus šiems pokyčiams, įmonės ne tik išvengs nesklandumų, bet ir turės progą iš naujo pažvelgti į savo energijos vartojimą bei taršos šaltinius. Tai gali paskatinti efektyvesnių sprendimų priėmimą, investicijas į mažiau taršias technologijas bei padėti stiprinti įmonės įvaizdį kaip tvarios ir socialiai atsakingos organizacijos. Be to, toks pasirengimas gali tapti vertingu pagrindu gerinant ESG vertinimus ar dalyvaujant viešuosiuose pirkimuose, kur tvarumas tampa vis svarbesniu kriterijumi
ATLPS 2 įgyvendinimas taip pat reikšmingai prisidės prie bendrų šalies ir Europos Sąjungos tikslų mažinant šiltnamio efektą sukeliančių dujų emisijas.