Kinijos baterijų gamintoja CATL (Contemporary Amperex Technology Co. Limited, dar žinoma kaip Ningde Shidai) paskelbė apie naują natrio jonų akumuliatorių „Naxtra“ kūrimą. Tai pirmoji pasaulyje natrio jonų baterija, sėkmingai išlaikiusi GB 38031-2025 „Elektromobilių maitinimo baterijų saugos reikalavimų“ sertifikaciją, kurią patvirtino rugsėjo 5 d. Šis standartas įsigalios 2026 m. liepos 1 d. ir nustato griežtus reikalavimus elektromobilių akumuliatorių saugai, įskaitant atsparumą perkaitimui, mechaniniams pažeidimams, greitam įkrovimui bei per dideliam įkrovimui. Pagrindinis jo tikslas – visiškai pašalinti savaiminio užsidegimo riziką transporto priemonėse.
„Naxtra“ natrio jonų technologijos privalumai
Skirtingai nuo tradicinių ličio jonų ar švino rūgšties akumuliatorių, „Naxtra“ sukurtas naudojant natrio jonų technologiją, kuri siūlo keletą reikšmingų privalumų. Pirma, jis veikia platesniame temperatūrų diapazone – nuo −40 °C iki +70 °C. Tai ypač svarbu šaltame klimate, kur kitos baterijos greitai praranda talpą ir gali neužvesti automobilio žiemą.
Gamintojo duomenimis, „Naxtra“ išlaiko iki 90 % pradinės talpos net esant −40 °C, o energijos tankis siekia 175 Wh/kg – panašų į ličio geležies fosfato (LFP) baterijas. Tai daro natrio jonų akumuliatorius idealiais žemoje temperatūroje, kai kitų tipų našumas smarkiai krenta.
Kaina, saugumas ir novatoriški sprendimai
Kitas svarbus privalumas – ekonomiškumas: natrio jonų baterijos yra pigesnės gaminti nei ličio jonų dėl natrio gausos ir kainuoja apie 61 % mažiau nei švino rūgšties akumuliatoriai. Jų gyvavimo ciklas viršija 10 000 įkrovimo/iškrovimo ciklų, o CATL rekomenduoja naudoti mažiausiai 8 metus.
Be to, natrio jonų akumuliatoriai yra saugesni: jie nėra linkę į kaskadines chemines reakcijas, galinčias sukelti užsidegimą ar sprogimą, kaip ličio jonų atveju. Net su BMS (Battery Management System) plokšte, valdančia įkrovimą/iškrovimą, „Naxtra“ leidžia greitai įkrauti – iki 80 % talpos per 10 minučių.
Platesnis temperatūros diapazonas (−40 °C iki +70 °C) ypač naudingas šiauriniams regionams, kur žemos temperatūros mažina talpą ir greičiau dėvi akumuliatorius. Švino rūgšties baterijos žiemą dažnai neužveda automobilio, o „Naxtra“ išlaiko iki 90 % talpos net −40 °C.
Pirmieji „Naxtra“ prototipai pagaminti 2025 m. birželį 24 V konfigūracija krovininiam transportui. CATL planuoja pradėti masinę gamybą iki metų pabaigos, o keleiviniams automobiliams – gruodžio mėnesį.
Galutinis „Naxtra“ efektyvumo ir savybių įvertinimas bus įmanomas tik po nepriklausomų bandymų. Vis dėlto šis novatoriškas sprendimas gali tapti postūmiu energetikos ir elektrinio transporto revoliucijai, siūlydamas saugesnę, pigesnę ir ekologiškesnę alternatyvą.
- Europa tyliai rengia pensijų reformą, kuri smarkiai paveiks ir gyventojus Lietuvoje
- Sukčiai bankomatų neužmiršo: ką svarbu žinoti, norint neprarasti pinigų
- Atkeliauja naujas 6G internetas: jis bus gerokai greitesnis už 5G
- 5 programėlės, kurios slapta eikvoja bateriją – beveik kiekvienas turi jas savo telefone
- SEB bankas nedelsdamas skelbia svarbų pranešimą visiems banko klientams