Elektromobiliai sparčiai populiarėja, tačiau, kaip ir bet kuri technologija, jie turi trūkumų, kurie išryškėja tik pradėjus juos naudoti kasdien. Mūsų šeima jau kurį laiką vairuoja „Nissan Leaf“ – elektromobilį, kuris tapo neatsiejama mūsų gyvenimo dalimi. Važinėjame tiek mieste, tiek greitkeliais, todėl turėjome galimybę iš arti susipažinti su šios technologijos iššūkiais. Nors elektromobilių privalumai akivaizdūs, pastebėjome tris pagrindinius trūkumus, kurie gali turėti įtakos jūsų vairavimo patirčiai. Šiame straipsnyje dalijamės savo įžvalgomis, paremtomis realiomis situacijomis.
1. Stipri priklausomybė nuo oro temperatūros
Viena svarbiausių elektromobilio savybių – nuvažiuojamas atstumas vienu įkrovimu. Tačiau šis rodiklis labai priklauso nuo lauko temperatūros. Prieš įsigydami „Nissan Leaf“, žinojome, kad šaltis gali sumažinti akumuliatoriaus efektyvumą, tačiau tikroji situacija pranoko lūkesčius.
Kaip tai pasireiškia?
- Vasarą mūsų „Nissan Leaf“ greitkeliu gali nuvažiuoti iki 280 km vienu įkrovimu.
- Esant 0 °C, nuvažiuojamas atstumas sumažėja iki maždaug 200 km.
- Kai temperatūra krenta iki -10 °C, akumuliatoriaus užtenka vos 140–150 km.
- Esant -20 °C, realus nuotolis gali nesiekti net 100 km, ypač jei naudojate klimato kontrolę.
Šaltis ypač stipriai veikia akumuliatoriaus chemiją, todėl žiemą nuvažiuojamas atstumas gali sumažėti net 50–70 % lyginant su vasara. Be šildymo vairuoti žiemą nepatogu, todėl šis trūkumas tampa dar aktualesnis.
Patarimas: Planuokite keliones žiemą atsižvelgdami į sumažėjusį nuotolį ir ieškokite įkrovimo stotelių iš anksto.
2. Nėra perteklinės šilumos šildymui
Skirtingai nei automobiliai su vidaus degimo varikliais, elektromobiliai negeneruoja perteklinės šilumos, nes jų varikliai veikia daug efektyviau ir mažiau įkaista. Tai reiškia, kad salono šildymui naudojama akumuliatoriaus energija, o tai tiesiogiai mažina nuvažiuojamą atstumą.
Kaip tai veikia?
- Daugelyje elektromobilių, įskaitant „Nissan Leaf“, šildymui naudojami kaitinimo elementai arba šilumos siurbliai, kurie abu eikvoja elektros energiją.
- Šaltu oru šildymo sistema gali „suvalgyti“ iki 30 % akumuliatoriaus energijos, todėl žiemą kelionės tampa trumpesnės.
- Be šildymo vairuoti šaltyje ne tik nepatogu, bet ir nepraktiška, ypač ilgesnėse kelionėse.
Patarimas: Naudokite šildomas sėdynes ir vairą, jei jūsų elektromobilyje yra tokia funkcija, nes jos sunaudoja mažiau energijos nei viso salono šildymas.
- „Volkswagen” atsisveikina su legenda: modelis nebebus gaminamas
- Lietuvos bankomatuose diegiama nauja funkcija. Daugelis tiesiog šokinės iš laimės
- „Swedbank” siunčia labai nemalonią žinutę savo klientams: „Daugelis gali gauti laiškų”
- „Android Auto 15“ jau čia: kas naujo ir kaip atsinaujinti?
- Parduotuvių darbo laikas per Žolinę (rugpjūčio 15 d.) bus visai kitoks nei per Kalėdas
3. Didelis greitis – akumuliatoriaus priešas
Elektromobiliai dažnai giriami už greitą įsibėgėjimą dėl momentinio sukimo momento. Tačiau važiavimas dideliu greičiu, ypač greitkelyje, smarkiai didina energijos sąnaudas ir mažina nuvažiuojamą atstumą.
Mūsų patirtis su „Nissan Leaf“:
- Važiuojant greitkeliu 100 km/h greičiu žiemą, energijos sąnaudos siekia apie 16,5–18,5 kWh/100 km.
- Padidinus greitį iki 110 km/h tomis pačiomis sąlygomis, sąnaudos šokteli iki 22–24 kWh/100 km – tai 20–30 % daugiau!
- Važiuojant 120–140 km/h, akumuliatoriaus energija senka taip greitai, kad nuvažiuojamas atstumas drastiškai mažėja.
Daugelyje elektromobilių maksimalus greitis ribojamas iki 140–180 km/h (išskyrus „Tesla“ modelius), nes didesnis greitis neproporcingai išeikvoja akumuliatorių. Palyginimui, vidaus degimo varikliai paprastai leidžia pasiekti 200 km/h ar daugiau be tokio drastiško efektyvumo kritimo.
Patarimas: Greitkelyje stenkitės laikytis 90–100 km/h greičio, kad maksimaliai išnaudotumėte akumuliatoriaus talpą.
Papildomi pastebėjimai
Be šių pagrindinių trūkumų, verta paminėti ir smulkesnius iššūkius:
- Sniego valymas. Elektromobiliai neišskiria šilumos, todėl sniegas nuo variklio dangčio tirpsta lėtai, o tai gali erzinti žiemą.
- Įkrovimo infrastruktūra. Nors Lietuvoje įkrovimo stotelių tinklas plečiasi, greitkelyje jų vis dar trūksta, o tai riboja kelionių planavimą žiemą.
Išvada
Elektromobiliai, tokie kaip „Nissan Leaf“, turi daug privalumų – tylus važiavimas, mažesnės eksploatacijos išlaidos ir ekologiškumas. Tačiau kasdienis naudojimas atskleidžia trūkumus, kurie išbando vairuotojo kantrybę, ypač žiemą ar važiuojant greitkeliu. Priklausomybė nuo oro temperatūros, šildymo energijos sąnaudos ir greičio poveikis akumuliatoriaus efektyvumui yra dalykai, kuriuos verta apsvarstyti prieš įsigyjant elektromobilį. Vis dėlto, tinkamai planuojant keliones ir išmaniai naudojant energiją, šie trūkumai tampa lengvai įveikiami.