Vienas iš pamatinių elektromobilių (EV) privalumų, nuolat pabrėžiamas inžinierių ir rinkodaros specialistų, yra jų mechaninis paprastumas. Jokio išmetimo, jokių tepalų keitimo ir, svarbiausia, jokios sudėtingos pavarų dėžės. Dauguma EV naudoja vienos pavaros transmisiją, ir tai veikia puikiai. Būtent todėl naujiena, kad „Stellantis“ koncernas patentuoja sudėtingą trijų greičių pavarų dėžę, iš pirmo žvilgsnio atrodo kaip žingsnis atgal. Tačiau gilesnė analizė atskleidžia, kad tai – ne regresas, o itin apgalvotas strateginis ėjimas, galintis suteikti koncernui unikalų pranašumą specifinėse, bet itin pelningose rinkos nišose.
Vienos pavaros kompromisas
Norint suprasti „Stellantis“ motyvaciją, pirmiausia reikia suvokti vienos pavaros transmisijos trūkumus. Nors elektros variklis pasižymi plačiu efektyvaus veikimo sūkių diapazonu, viena pavara visada yra kompromisas tarp dviejų kraštutinumų:
- Maksimali akceleracija: Reikalinga žema pavara, leidžianti varikliui greitai pasiekti didelį sukimo momentą.
- Maksimalus efektyvumas greitkelyje: Reikalinga aukšta pavara („overdrive“), leidžianti varikliui suktis lėčiau, taip taupant energiją ir mažinant karščio išsiskyrimą.
Standartinis EV yra suprojektuotas taip, kad rastų „aukso vidurį“, kuris tiktų daugumai kasdienių situacijų. Tačiau šis kompromisas tampa akivaizdžia problema, kai kalbame apie sunkiasvorius pikapus, velkančius priekabas, ar visureigius, lėtai ropojančius uolėta bekele. Būtent čia ir slypi „Stellantis“ patento genialumas.
Trys diapazonai – trys skirtingi sprendimai
„Stellantis“ sprendimas nėra tiesiog „pridėti pavarų“. Tai yra specializuotų režimų sukūrimas, naudojant sudėtingą dviejų variklių ir dviejų planetarinių reduktorių sistemą. Kiekvienas iš trijų diapazonų sprendžia konkrečią problemą:
- Aukšto sukimo momento diapazonas (bekelė/vilkimas): Tai yra svarbiausia inovacija. Šis režimas veikia kaip tradicinio visureigio pažeminta pavara („low-range“). Jis leidžia varikliams veikti optimaliame sūkių diapazone, perduodant ratams milžinišką sukimo momentą. Tai reiškia ne tik geresnį pravažumą ar vilkimo pajėgumą, bet ir mažesnę apkrovą bei karščio generavimą varikliuose ir baterijoje, taip išsaugant jų ilgaamžiškumą. Būtent tai leis elektriniam „Jeep“ išlikti tikru „Jeep“, o RAM pikapui – tikru darbininku.
- Starto/miesto diapazonas: Optimizuotas greitam ir efektyviam pajudėjimui iš vietos bei važiavimui mieste.
- Greitkelio diapazonas: Aukščiausia pavara, leidžianti varikliams suktis lėčiau važiuojant pastoviu dideliu greičiu. Tiesioginis rezultatas – didesnis nuvažiuojamas atstumas vienu įkrovimu, kas yra vienas svarbiausių EV rodiklių.
Strateginis pranašumas: žaidimas pagal savo stipriąsias puses
Šis patentas atskleidžia „Stellantis“ strategiją. Užuot bandžius aklai vytis konkurentus programinės įrangos ar baterijų chemijos srityse, koncernas išnaudoja savo istorinę stiprybę – gilias žinias ir patirtį transmisijų bei pavarų sistemų inžinerijoje.
- Žalioji revoliucija automobilių pramonėje: tvarūs gamybos metodai
- Pristatytas „Mercedes-AMG F1 City Edition“ elektrinis dviratis
- Naujasis „Vivo T4x 5G“ pasirodė „Geekbench“ prieš pat paskelbimą
- Vilniuje praūžė prestižinis „Vilnius Dance Festival 2025“: šokėjai iš viso pasaulio kovojo dėl čempionų titulų
- Iranas: „Kiekvienas amerikietis dabar yra mūsų taikinys“ – „Jūs pradėjote, mes tai baigsime“
- Prekės ženklo DNR išsaugojimas: Kaip parduoti elektrinį „Jeep Wrangler“ be legendinės „Rock-Trac“ 4:1 pažemintos pavaros? Ši transmisija yra technologinis atsakymas, leidžiantis išsaugoti kertines prekės ženklų savybes, kurias vertina lojalūs pirkėjai.
- Universalumas: Sistemos architektūra, leidžianti ją pritaikyti tiek visų varančiųjų ratų (AWD) visureigiams, tiek paprastiems priekiu (FWD) varomiems krosoveriams, atveria milžinišką potencialą visame „Stellantis“ markių portfelyje.
Išvada: Nors daugumai miesto elektromobilių ir toliau puikiai tiks paprasta vienos pavaros transmisija, „Stellantis“ patentas yra žvilgsnis į specializuotą EV ateitį. Tai sprendimas, kuris pripažįsta, kad „vienas dydis tinka visiems“ principas neveikia visur. Suteikdama savo sunkiasvoriams ir bekelei skirtiems EV modeliams galimybę turėti „raumenis“ ten, kur jų labiausiai reikia, „Stellantis“ ne tik sprendžia inžinerinį galvosūkį, bet ir kuria galingą konkurencinį pranašumą rinkoje, kuri netrukus taps itin konkurencinga.