Nors elektromobiliai asocijuojasi su tyliu ir sklandžiu važiavimu, dalis keleivių patiria galvos svaigimą, pykinimą ir bendrą diskomfortą. Mokslininkai analizuoja, kas tai sukelia – ir kodėl problema daugiausia liečia galinėse sėdynėse sėdinčius keleivius.
Belforo-Monbeljaro technologijos universiteto (Prancūzija) mokslininkai pastebi, kad vis daugiau elektromobilių keleivių skundžiasi prasta savijauta. Tai daugiausia liečia galinėse sėdynėse važiuojančius žmones. Simptomai – pykinimas, galvos svaigimas, „išsekimo” jausmas – dažnai būna stipresni nei benzininėse ar dyzelinėse mašinose.
Priežastis gali būti ankstesnės patirties naujos rūšies judėjimo aplinkoje nebuvimas. Tradiciniuose automobiliuose keleiviai pasąmoningai fiksuoja būdingus signalus – variklio vibraciją, garsą greitėjant ar apsukų pokytį mažinant pavarą. Elektromobiliuose, kur pavara beveik negirdima, o važiavimas labai sklandus, smegenys negauna tokios informacijos. Tai sutrikdo jų gebėjimą numatyti transporto priemonės judesius ir sukelia jutimų konfliktą.
Rekuperacinio stabdymo poveikis
Kitas svarbus veiksnys – rekuperacinio stabdymo technologija, plačiai naudojama elektrinėse mašinose. Tradiciniuose automobiliuose greitis mažinamas staigiai – stabdžiais. Elektromobiliuose lėtėjimas švelnesnis ir užtrunka ilgiau, nes kinetinė energija verčiama elektros energija, kaupiama baterijoje.
Viena vertus, tai naudinga automobilio efektyvumui ir nuvažiuojamam atstumui, tačiau kita vertus – apriboja dirgiklius, informuojančius smegenis apie greičio pokyčius. 2024 metais paskelbtas tyrimas parodė, kad būtent žemo dažnio vibracija ir sklandus lėtėjimas, būdingi elektromobiliams, yra pagrindiniai blogos savijautos veiksniai.
Kodėl elektromobilių vairuotojai nepatiria pykinimo?
Negalavimai kyla dėl jutimų konflikto – akys fiksuoja viena, o pusiausvyros organas jaučia kita. Vairuotojas, savarankiškai valdantis automobilį ir numatantis kitus manevrus, nepatiria šio jausmo. Problema dažniausiai liečia pasyvius keleivius, ypač sėdinčius gale, kurie nekontroliuoja automobilio ir nesusikoncentruoja į kelią.
Mokslinių duomenų duomenimis, prastos savijautos simptomus važiuodami elektromobiliu jaučia beveik 25 proc. keleivių. Tai žymiai daugiau nei benzininių ar dyzelinių automobilių atveju, kur šis procentas gerokai mažesnis. Problema ypač sustiprėja tiems, kurie pirmą kartą susiduria su elektromobiliu.
Kaip gamintojai nori sumažinti pykinimą elektromobiliuose?
Reaguodami į augantį skundų skaičių, inžinieriai ir dizaineriai pradeda testuoti sprendimus, galinčius pagerinti važiavimo elektromobiliais komfortą. Eksperimentinės idėjos apima dirbtinį variklio garsą, sinchronizuotą su greitėjimu ir stabdymu, kintamą salono apšvietimą, informuojantį apie greičio pokyčius, bei papildomą sėdynių vibraciją.
- „Google Maps“: sugrįžta funkcija, kuri buvo dingusi. „Tai buvo klaida”
- Kritinis SEB banko įspėjimas: neatiduokite patys savo prisijungimų prie banko
- Lietuviai nebeperka prabangių automobilių, pavyzdžiui „Mercedes-Benz“ už 100 tūkst. eurų. Dabar daugelis imasi nuomos
- Kas ketvirtą elektromobilio keleivį pykina. Kas tai sukelia?
- Klimatologai įspėja: liko 3 metai, o tada kelio atgal nebus
Šių veiksmų tikslas – geriau sinchronizuoti jutimų gaunamus signalus su realiu automobilio judėjimu. Taip keleivio smegenys turės daugiau duomenų apdoroti, o tai turėtų sumažinti simptomų atsiradimo riziką.