Benzino su skirtingu oktaniniu skaičiumi maišymo tema jau daugelį metų yra ginčų tarp vairuotojų šaltinis. Kai kurie vairuotojai mano, kad šis metodas yra saugus ir reguliariai juo naudojasi, o kiti teigia, kad riziką kelia cheminis priedų nesuderinamumas. Dėl šios priežasties kilo daug mitų, tad išsiaiškinkime, kuris požiūris yra teisingiausias.
Oktaninis skaičius ir jo svarba
Degalų oktaninis skaičius apibūdina jų atsparumą detonacijai, o tai yra labai svarbu benzininiame variklyje. Detonacija – tai nesavalaikis oro ir kuro mišinio užsidegimas, kuris daro žalingą poveikį variklio komponentams. Ji pasireiškia būdingais variklio skleidžiamais smūgiais. Šiuolaikiniai automobiliai gali neutralizuoti detonaciją keisdami uždegimo sistemos veikimą, tačiau ir jie turi ribą. Štai kodėl svarbu pilti degalus, kurių oktaninis skaičius yra ne mažesnis nei gamintojo rekomenduojamas.
Kodėl vairuotojai maišo skirtingus benzino tipus?
Daugelis Lietuvos vairuotojų sąmoningai pilasi benziną, kurio oktaninis skaičius yra didesnis nei rekomenduojama, arba reguliariai maišo E10 (95) ir E5 (98), jei gamintojas leidžia „ne mažesnį kaip 95″. Paprastai tai paaiškinama:
- Nepasitikėjimu degalinių kokybe – plačiai manoma, kad realus oktaninis skaičius gali būti mažesnis nei nurodytas
- Noru padidinti variklio galią – nors praktiškai skirtumo beveik neįmanoma pajusti
- Kainų optimizavimu – kartais maišant galima sutaupyti, ypač kai E5 (98) kaina nėra daug didesnė
Mitai apie benzino maišymą
Kita vertus, ne visi vairuotojai pritaria skirtingų markių degalų maišymo metodui. Neretai galima išgirsti, kad benzinas bake „sluoksniuojasi” arba net pradeda nepageidaujamą cheminę reakciją. Teoriškai tokios pasekmės gali atsirasti, tačiau oktaninis skaičius jose neturės pagrindinio vaidmens.
Kas iš tikrųjų nutinka maišant E10 (95) ir E5 (98)?
Matavimai rodo, kad maišant skirtingo oktaninio skaičiaus benziną, galutinė jo vertė yra maždaug lygi aritmetiniam vidurkiui. Pavyzdžiui, jei įpilsite 20 litrų E10 (95) ir 20 litrų E5 (98), gausite 40 litrų degalų, kurių oktaninis skaičius bus apie 96,5. Šis skaičiavimas yra šiek tiek supaprastintas, nes tikroji priklausomybė ne visada yra tiesinė, tačiau praktikoje reikšmingų nukrypimų nebus.
Galimos problemos Lietuvoje
Lietuvoje parduodamas E10 ir E5 benzinas skiriasi ne tik oktaniniu skaičiumi, bet ir etanolio kiekiu:
- E10 (95) turi iki 10% etanolio
- E5 (98) turi iki 5% etanolio
Teoriškai, esant didelei drėgmei ir žemai temperatūrai (apie 10°C), vandens ir etanolio mišinys gali atsiskirti per kelias valandas. Tačiau Lietuvoje parduodami degalai turi stabilizatorius, kurie tokį atsiskyrimą daro mažai tikėtiną.
Ar verta maišyti E10 (95) ir E5 (98)?
Pasirodo, kad daugeliu atvejų skirtingo oktaninio skaičiaus benzino maišymas nesukelia jokių neigiamų pasekmių. Bakas bus pildomas kuru, kurio charakteristikos atitinka dviejų rūšių degalų parametrų vidurkį.
- „Swedbank” siunčia labai nemalonią žinutę savo klientams: „Daugelis gali gauti laiškų”
- Didelio mažmeninės prekybos tinklo vadovė ragina parduotuves užsidaryti anksčiau – 20 val.
- Kas nutinka, jei sumaišote E10 (95) ir E5 (98) benziną, ir kodėl daugelis žmonių tai daro?
- Kiek gausite „į rankas“ nuo 2026 metų? Pristatytas naujas GPM skaičiuoklės įrankis
- „Volkswagen” atsisveikina su legenda: modelis nebebus gaminamas
Kada tai gali būti naudinga:
- Jei automobilis ilgai stovėjo ir degalai galėjo prarasti dalį priedų
- Kai norite sutaupyti, bet kartu užtikrinti pakankamą oktaninį skaičių
- Važiuojant į užsienį, kur degalų kokybė gali skirtis
Svarbiausia rekomendacija: pildyti degalus tik patikimose degalinėse, tokiose kaip Circle K, Neste, Viada ar kitose didelėse tinklo degalinėse, kur degalų kokybė yra nuolat tikrinama. Vengti abejotinų „privačių” degalinių, ypač kaimiškose vietovėse, kur degalų apyvarta maža.
Kaip sutaupyti pilant brangesni kura?? Sita logika man nesuprantama.