Augant elektromobilių populiarumui visame pasaulyje, viena iš dažniausiai užduodamų klausimų – kiek metų tarnauja jų akumuliatoriai? Šis klausimas aktualus tiek norintiems įsigyti naują elektromobilį, tiek svarstantiems pirkti naudotą. Kadangi elektromobilio baterija yra viena brangiausių ir svarbiausių automobilio dalių, jos ilgaamžiškumas tiesiogiai lemia ir visos transporto priemonės vertę bei patikimumą.
Kiek iš tikrųjų tarnauja elektromobilio baterija?
Dauguma šiuolaikinių elektromobilių baterijų yra kuriamos taip, kad tarnautų bent 8–10 metų arba apie 150 000–300 000 kilometrų, priklausomai nuo naudojimo intensyvumo, klimato ir krovimo įpročių. Gamintojai, tokie kaip „Tesla“, „Nissan“, „Hyundai“ ar „Volkswagen“, savo modeliams dažnai suteikia garantiją 8 metams arba 160 000 km (priklausomai nuo to, kas įvyksta anksčiau).
Pavyzdžiui, „Tesla“ teigia, kad jų baterijos po 250 000 km vis dar išlaiko apie 80–90 % pradinės talpos. „Nissan Leaf“, vienas pirmųjų masinės gamybos elektromobilių, kai kuriais atvejais rodo baterijos susidėvėjimo požymius jau po 5–7 metų, bet tai labiau būdinga ankstesniems modeliams be efektyvios aušinimo sistemos.
Kokie veiksniai lemia baterijos ilgaamžiškumą?
1. Krovimo įpročiai:
Dažnas greitasis įkrovimas gali ilgainiui paveikti akumuliatoriaus būklę. Lėtesnis įkrovimas (pvz., namuose) yra švelnesnis baterijai. Taip pat svarbu vengti dažnai iškrauti akumuliatorių iki 0 % ar krauti iki 100 % – optimaliausia laikytis 20–80 % ribų.
2. Temperatūra:
Akumuliatoriai jautrūs karščiui ir šalčiui. Per karštas klimatas gali paspartinti baterijos degradaciją, jei nėra efektyvios aušinimo sistemos. Todėl elektromobiliai su aktyvia baterijų temperatūros kontrole (pvz., skysčiu aušinamos sistemos) paprastai išlaiko baterijos sveikatą ilgiau.
3. Naudojimo intensyvumas:
Dažnas važiavimas dideliais greičiais, agresyvus vairavimas ar dažnas akceleravimas gali turėti įtakos energijos sunaudojimui ir baterijos apkrovai, o tai ilgainiui gali paveikti akumuliatoriaus būklę.
4. Technologiniai skirtumai:
Skirtingi gamintojai naudoja įvairias baterijų chemines sudėtis (pvz., NCA, NMC, LFP), kurios skiriasi savo ilgaamžiškumu, atsparumu temperatūrai ir ciklų skaičiumi. LFP tipo baterijos, kurios naudojamos kai kuriuose „Tesla“ modeliuose ar „BYD“ automobiliuose, dažnai pasižymi ilgesniu tarnavimo laikotarpiu ir geresniu atsparumu iškrovimui.
- „Volkswagen” atsisveikina su legenda: modelis nebebus gaminamas
- Lietuvos bankomatuose diegiama nauja funkcija. Daugelis tiesiog šokinės iš laimės
- „Swedbank” siunčia labai nemalonią žinutę savo klientams: „Daugelis gali gauti laiškų”
- „Android Auto 15“ jau čia: kas naujo ir kaip atsinaujinti?
- Parduotuvių darbo laikas per Žolinę (rugpjūčio 15 d.) bus visai kitoks nei per Kalėdas
Ar galima pakeisti elektromobilio bateriją?
Taip, bet šiuo metu tai dažniausiai – brangi procedūra. Priklausomai nuo modelio, naujos baterijos kaina gali svyruoti nuo kelių iki keliolikos tūkstančių eurų. Tačiau technologijos tobulėja, o naudotų ar atnaujintų baterijų rinka plečiasi, todėl per artimiausius metus šios išlaidos turėtų mažėti.
Be to, kai kurios baterijos, net praradusios didelę dalį savo talpos, vis dar gali būti naudojamos stacionariems energijos kaupimo sprendimams – pavyzdžiui, kaip saulės elektrinės akumuliatoriai.
Išvada: ar verta bijoti baterijos dėvėjimosi?
Šiuolaikiniai elektromobiliai yra sukurti taip, kad jų baterijos tarnautų ilgai ir patikimai. Jei baterija tinkamai prižiūrima – laikomasi rekomenduojamų krovimo ir naudojimo įpročių – net ir po 10 metų ji gali vis dar tarnauti be didelių problemų.
Svarbiausia – į bateriją žiūrėti ne kaip į silpnąją elektromobilio vietą, o kaip į bręstančią technologiją, kurios patikimumas nuolat auga. O vis daugiau automobilių gamintojų savo klientams siūlo ne tik ilgalaikes garantijas, bet ir galimybę atnaujinti ar keisti akumuliatorius, tad elektromobiliai tampa ne tik ekologiški, bet ir vis patikimesni ilgalaikėje perspektyvoje.