Daugelis dyzelinių automobilių savininkų pastebi, kad variklio alyva jų automobiliuose pajuoduoja daug greičiau nei benzininiuose, ir tai kelia nerimą. Tačiau ekspertai paaiškina, kad šis reiškinys yra visiškai normalus ir rodo, jog alyva efektyviai atlieka savo funkcijas.
Alyvos funkcijos variklyje
Šiuolaikinės variklio alyvos ne tik sutepa judančias variklio dalis, bet ir atlieka šilumos mainų funkciją. Jos pašalina šilumos perteklių nuo stūmoklių ir cilindrų sienelių, padėdamos aušinimo sistemai palaikyti optimalią darbinę temperatūrą ir išvengti perkaitimo.
Svarbiausia alyvos funkcija, paaiškinanti greitą jos tamsėjimą, yra variklio švaros palaikymas. Variklinė alyva aktyviai sugeria nešvarumus, smulkias daleles ir suodžius – šalutinius produktus, susidarančius nepilnai sudegus kurui visuose vidaus degimo varikliuose. Būtent suodžiai yra pagrindinė priežastis, kodėl alyva dyzeliniuose varikliuose pajuoduoja žymiai greičiau.
Dyzelinių variklių ypatumai
Dyzeliniai varikliai, ypač turintys išmetamųjų dujų recirkuliacijos (EGR) sistemą, išskiria daugiau suodžių. EGR sistema nuolat grąžina dalį išmetamųjų dujų atgal į degimo kamerą, todėl susidaro daugiau suodžių ir pagreitėja alyvos degradacija. Tai paaiškina, kodėl EGR vožtuvai linkę užsikimšti ir reikalauja reguliarios priežiūros.
Spalva nerodo alyvos būklės
Svarbu suprasti, kad tamsi ar net juoda alyvos spalva nebūtinai rodo jos susidėvėjimą ar būtinybę nedelsiant keisti. Spalvos pasikeitimas nėra tikslus alyvos būklės rodiklis.
Dyzelinės alyvos skiriasi nuo benzininių tuo, kad jose yra daugiau specialių priedų – ploviklių ir įvairių reagentų. Šie priedai aktyviai sugeria nešvarumus ir suodžius, išlaikydami juos suspensijoje ir neleisdami nusėsti ant variklio dalių. Dėl to alyva beveik iš karto po pakeitimo patamsėja, nes pradeda atlikti variklio valymo funkciją.
Temperatūros įtaka
Alyvos spalvai įtakos turi ir variklio šildymo bei aušinimo ciklai. Kai variklis veikia, alyvos temperatūra kyla, o išjungus – krenta. Šie pasikartojantys temperatūros svyravimai gali sukelti alyvos oksidaciją, kas taip pat prisideda prie patamsėjimo. Nekontroliuojamas šis procesas gali paspartinti nuosėdų susidarymą.
- Ford vairuotojai gali likti įstrigę savo automobilyje
- Pristatyta „Amazfit Helio Strap“ apyrankė: be ekrano, su 10 dienų baterija ir pažangiomis funkcijomis sportui
- 16 milijonų investicija iš esmės pakeis Garliavos veidą
- Pristatytas „Mercedes-AMG F1 City Edition“ elektrinis dviratis
- HONOR ruošiasi pristatyti naujus įrenginius – „MagicBook Art 14 (2025)“ nešiojamąjį kompiuterį ir „MagicPad 3“ planšetinį kompiuterį
Kaip įvertinti alyvos būklę?
Vizualinis alyvos spalvos įvertinimas nesuteikia patikimos informacijos apie jos būklę. Vienintelis patikimas būdas nustatyti, ar dyzelinio variklio alyva pasiekė eksploatavimo ribą, yra laboratorinė analizė.
Jei nepriklausoma alyvos analizė atrodo nepraktiška, geriausia griežtai laikytis gamintojo rekomenduojamų alyvos keitimo intervalų. Tai užtikrins tinkamą variklio veikimą ir vidinę švarą.
Priežiūros rekomendacijos
- Reguliarus alyvos keitimas kas 8 000–11 000 kilometrų
- Varikliams, veikiantiems sunkiomis sąlygomis – kas tris mėnesius
- Periodiškas alyvos ir oro filtrų keitimas
- Tinkamo tipo ir rūšies alyvos naudojimas pagal gamintojo rekomendacijas
Laikantis gamintojo nurodymų ir naudojant tinkamą alyvą, užtikrinsite ilgą ir efektyvų dyzelinio variklio tarnavimą, nepaisant to, kad alyva greitai patamsėja.