Mobiliojo telefono naudojimas vairuojant yra vienas pavojingiausių įpročių šiuolaikiniuose keliuose. Nepaisant draudimo, daugybė vairuotojų vis dar negali atsispirti pagundai pažvelgti į ekraną. Tokia elgsena ne tik mažina susikaupimą, bet ir ženkliai didina avarijų riziką. Ar dirbtinio intelekto kameros galėtų tapti veiksmingu sprendimu Lietuvoje?
Kaip policija atpažįsta pažeidėjus
Pasak kelių policijos, vairuotojus su telefonu rankose dažnai išduoda jų elgesys. Jie lėčiau reaguoja į šviesoforų signalus, pavojingai priartėja prie kitų automobilių, važiuoja svyruodami iš vienos eismo juostos į kitą arba dvejoja sankryžose. Ekspertai skaičiuoja, kad naudojant telefoną prie vairo vairuotojo dėmesys sumažėja iki aštuoniasdešimties procentų, o tai kelis kartus padidina eismo įvykių tikimybę.
Situacija Europoje
Statistika rodo, kad problema auga visoje Europoje. Čekijoje per vienerius metus avarijų, susijusių su telefonų naudojimu, padaugėjo daugiau nei penkiasdešimt procentų. Lietuvoje išsamūs skaičiai neskelbiami, tačiau policija pripažįsta, jog mobilieji telefonai tampa vis dažnesne nelaimių priežastimi. Panašios tendencijos fiksuojamos Lenkijoje bei kitose Europos Sąjungos valstybėse.
Dirbtinio intelekto kameros Vakarų Europoje
Vakarų Europoje jau pradėtos diegti AI kameros, galinčios automatiškai aptikti vairuotojus, laikančius telefoną rankose. Tokios sistemos veikia panašiai kaip greičio matuokliai – kamera užfiksuoja vaizdą, programinė įranga nustato pažeidimą, o informacija perduodama policijai. Ekspertai pabrėžia, kad tai kur kas veiksmingesnis būdas nei vien patrulių darbas, nes policija negali stebėti kiekvieno automobilio. Lietuvoje tokių kamerų kol kas nėra, tačiau diskusijos dėl jų diegimo jau prasidėjusios.
Baudos Lietuvoje
Pagal galiojančias kelių eismo taisykles vairuotojams draudžiama naudotis telefonais be laisvų rankų įrangos. Už tokį pažeidimą skiriamos baudos nuo šešiasdešimties iki devyniasdešimties eurų. Pakartotiniai pažeidimai gali baigtis ir vairuotojo pažymėjimo atėmimu.
Ekspertų įžvalgos
Pasak eismo saugumo specialistų, vien baudos nepakankamos. Norint veiksmingai spręsti problemą, būtina derinti švietimą, technologijų diegimą ir griežtesnes sankcijas. Ekspertai rekomenduoja plėsti visuomenės informavimo kampanijas, diegti dirbtinio intelekto kameras visoje šalyje ir numatyti griežtesnes priemones tiems, kurie pakartotinai pažeidžia taisykles.
- Bankrutuoja islandiška pigių skrydžių bendrovė „PLAY airlines“: atšaukti visi skrydžiai iš Vilniaus oro uosto
- Lietuviai linkę domėtis elektros tiekėjų siūlomais planais, tačiau ne visi šį susidomėjimą paverčia realiais veiksmais
- „Maisto bankas“ šiemet jau išsaugojo 4000 tonų maisto
- Keturių darbo dienų savaitės modelio paslapčių atskleidimas
- „Swedbank“ pagaliau paaiškino, kodėl mažina grynųjų pinigų išėmimo limitus: nuo lapkričio tai palies visus klientus