Ilgai lauktas ir rinką jaudinęs momentas pagaliau atėjo. Nuo šiandien, birželio 22 dienos, „Tesla“ oficialiai pradeda savo „Robotaxi“ paslaugos bandomąją programą. Ostino (Teksasas) gatvėmis pradeda riedėti „Model Y“ automobiliai, pasirengę priimti pirmuosius keleivius. Tačiau nepaisant Elono Musko vizionieriškų pareiškimų, šis startas yra ne revoliucijos sprogimas, o kruopščiai apgalvotas ir strategiškai atsargus žingsnis, atskleidžiantis milžinišką atotrūkį tarp ambicijų ir dabartinės technologinės realybės.
Paradoksas: „Robotaksi“ su žmogumi prie vairo
Pati svarbiausia šios bandomosios programos detalė yra ta, kad „Robotaxi“ kol kas nėra joks robotas. Kiekviename automobilyje, priekinėje keleivio sėdynėje, sėdės „Tesla“ darbuotojas – vadinamasis „saugos instruktorius“. Jo funkcija – ne vairuoti, o stebėti ir būti pasirengusiam bet kurią akimirką perimti valdymą.
Šis faktas yra iškalbingiausias. Nors E. Muskas anksčiau drąsiai žadėjo, kad 4 lygio autonomija (visiškas savarankiškumas apibrėžtose teritorijose) bus pasiekta dar 2024 metais, „Tesla“ veiksmai rodo ką kita. Saugos instruktoriaus buvimas yra tylus pripažinimas, kad „Full Self-Driving“ (FSD) sistema dar nėra pakankamai patikima, kad jai būtų galima patikėti žmonių gyvybes be priežiūros. Konkurentai, tokie kaip „Waymo“ (priklausanti „Google“), jau kelerius metus sėkmingai teikia visiškai autonomines pavėžėjimo paslaugas Finikse ir San Fransiske be jokių vairuotojų automobiliuose. Šiame kontekste „Tesla“ žengia žingsnį, kurį jos konkurentai žengė prieš daugelį metų, ir tai rodo, kiek daug kelio dar reikia nueiti.
Kontroliuojamas eksperimentas: kodėl Ostinas ir kodėl tik rytais?
Bandomosios programos sąlygos taip pat atskleidžia „Tesla“ atsargumą.
- Geografija: Ostinas pasirinktas neatsitiktinai. Čia veikia „Tesla“ „Gigafactory“, o Teksaso valstija pasižymi palankiu teisiniu reguliavimu autonominiam transportui. Miesto infrastruktūra yra santykinai moderni, o oro sąlygos didžiąją metų dalį – idealios.
- Laikas: Paslauga veiks itin ribotu laiku – nuo 6:00 iki 12:00 val. ryto. Tai strateginis sprendimas, siekiant išvengti sudėtingiausių vairavimo scenarijų: piko valandų spūsčių, naktinio vairavimo, prasto matomumo ir potencialiai pavojingesnių situacijų, susijusių su naktiniu miesto gyvenimu.
- Transporto priemonė: Kol kas naudojami tik „Model Y“ krosoveriai – populiariausias „Tesla“ modelis, kurio duomenų bazė apie realaus pasaulio vairavimo situacijas yra didžiausia.
Visi šie apribojimai paverčia „Robotaxi“ startą ne realia komercine paslauga, o kruopščiai kontroliuojamu lauko eksperimentu. Jo tikslas – ne uždirbti pinigus, o rinkti duomenis, testuoti sistemos elgesį realiomis, bet nuspėjamomis sąlygomis ir palaipsniui didinti visuomenės pasitikėjimą.
Kelias į priekį: kas toliau?
- Pristatytas „Mercedes-AMG F1 City Edition“ elektrinis dviratis
- Žalioji revoliucija automobilių pramonėje: tvarūs gamybos metodai
- Kaip pašalinti tabako kvapą automobilyje: paprastas metodas
- Vilniuje praūžė prestižinis „Vilnius Dance Festival 2025“: šokėjai iš viso pasaulio kovojo dėl čempionų titulų
- „HONOR X9c“ išbandytas laboratorijoje „DxOMark“
Griežtos taisyklės keleiviams (jokių svaigalų, rūkymo ar ginklų) rodo, kad „Tesla“ siekia maksimaliai sumažinti bet kokius pašalinius rizikos veiksnius. Ši bandomoji programa taps lakmuso popierėliu. Iš pirmųjų naudotojų surinkti atsiliepimai ir, svarbiausia, telemetrijos duomenys iš kiekvieno nuvažiuoto kilometro, lems tolesnius plėtros etapus.
Tikėtina, kad „Tesla“ palaipsniui plės paslaugos veikimo laiką, didins geografinę zoną ir tik po daugybės sėkmingų bandymų valandų ryšis svarbiausiam žingsniui – pašalinti saugos instruktorių iš automobilio.
Išvada: „Robotaxi“ idėja yra fundamentali „Tesla“ vertės ir ateities vizijos dedamoji. Šiandienos startas Ostine yra simboliškai svarbus, nes tai pirmas kartas, kai ši vizija materializuojasi viešoje erdvėje. Tačiau eksperto akimis žiūrint, tai yra ilgos ir sudėtingos kelionės pradžia, o ne finišo tiesioji. „Tesla“ elgiasi protingai ir atsargiai, tačiau tuo pačiu atvirai parodo, kad kelias iki tikrų, savarankiškai po miestus zujančių robotaksių dar bus ilgas ir kupinas iššūkių.