Automobilių diagnostika per pastaruosius kelis dešimtmečius pasikeitė neatpažįstamai. Tai, ką anksčiau galėdavo nustatyti tik patyręs mechanikas, šiandien prieinama praktiškai kiekvienam vairuotojui. Pagrindinis pagalbininkas – OBD-II skaitytuvas, leidžiantis pažvelgti į automobilio elektroniką nekeliant pavojaus ką nors sugadinti.
Tai nedidelis prietaisas, prijungiamas prie automobilio diagnostikos jungties. Jis nuskaito klaidų kodus ir pateikia juos ekrane. Gavę šią informaciją galite perduoti ją mechanikui arba patys išsiaiškinti problemos kryptį. Svarbu suvokti, kad diagnostika dar nėra remontas. Ji nepašalins gedimo, tačiau paaiškins, kodėl užsidegė perspėjamoji lemputė „Check Engine“.
Kada OBD-II gelbsti labiausiai?
Dažniausia situacija – užsidegusi „Check Engine“ lemputė. Ji turi daugybę galimų priežasčių, o skaitytuvas leidžia greitai rasti kryptį. Pavyzdžiui:
• kodas P0101 gali reikšti oro srauto matuoklio gedimą
• kodas P0420 nurodo katalizatoriaus sistemos problemą
Skaitytuvas dažnai pasiūlo klaidą ištrinti. Indikatorius tuomet užgęsta, bet tai dar nereiškia, kad automobilis sutaisytas. Užvedus variklį ir nuvažiavus kelis kilometrus, klaida paprastai sugrįžta, jei problema nepašalinta.
Ko OBD-II nepamatys?
OBD-II skaitytuvas fiksuoja tik tų sistemų problemas, kuriose yra jutikliai. Todėl yra daugybė gedimų, kurių elektronika tiesiog nepastebi.
Pavyzdžiui:
• stipriai susidėvėję stabdžių diskai
• alyvos deginimas dėl susidėvėjusių stūmoklių žiedų
• mechaninis variklio triukšmas, vibracija ar klibantys komponentai
- Pirmasis kada nors sukurtas „Zeekr“ su vidaus degimo varikliu ir didžiausia kada nors pagaminta įkraunama elektrinė hibridinė baterija
- Naujiena, džiuginanti vartotojus: „Nord Pool Spot“ biržoje elektros kaina bus neigiama 13 valandų
- „WhatsApp“ žinutė, nulaužusi tūkstančių vartotojų paskyras: kaip nepakliūti į tokius spąstus
- Nusipirkau naują „iPhone” per „Facebook Marketplace”, bet atidaręs pakuotę juo labai nusivyliau: pasakysiu kodėl
- „Ayaneo Pocket Play“: pirmasis tikriems žaidėjams sukurtas išmanusis telefonas su slankikliu ir integruotu valdikliu
Šiais atvejais geriausiai gelbsti vizualinė apžiūra arba išsamus mechaniko tikrinimas.
Vis dėlto skaitytuvas gali pateikti užuominų. Sugedus stūmokliniams žiedams, greičiausiai matysite:
• uždegimo sutrikimų kodus
• deguonies jutiklio klaidas
• netolygią variklio eigą ir mėlynus dūmus
Tai nėra tiesioginė žiedų gedimo diagnozė, tačiau aiškus signalas atlikti rimtesnį tyrimą, pavyzdžiui, suspaudimo testą.

Kodėl skaitytuvas būtinas perkant naudotą automobilį?
Perkant iš privataus pardavėjo, ypač be garantijos, OBD-II skaitytuvas gali tapti geriausiu draugu. Jei dega „Check Engine“, tai jau raudona vėliava. Tačiau būna situacijų, kai pardavėjas klaidą tiesiog ištrina prieš atvažiuojant pirkėjui.
Pigesni skaitytuvai tokių gudrybių neatskleidžia. Tačiau pažangesni modeliai gali nuskaityti:
• aktyvias klaidas
• istorines klaidas
• neseniai ištrintus kodus
Taip galima sužinoti, ar automobilis turėjo problemų, ar jos buvo kartojamos, ar buvo manipuliuota duomenimis.
DTC kodų logika: ką reiškia raidė ir skaičiai?
Gedimų kodai turi griežtą struktūrą, kuri padeda suprasti situaciją dar prieš atidarant kapotą:
• P – jėgos pavara (variklis, transmisija)
• B – kėbulas
• C – važiuoklė
• U – komunikacijos tinklas
Kitas skaitmuo nurodo, ar kodas bendrinis („0“), ar gamintojo specifinis („1“). Suprasdami šią struktūrą galėsite tiksliau nuspręsti, į ką kreipti dėmesį.
Tačiau jei nesate tikri savo įgūdžiais, geriau kreiptis į specialistus. Neteisingai interpretuoti kodai gali sukelti bereikalingų išlaidų, o kartais nuvesti visiškai klaidingu keliu.