Esame įpratę juokauti apie robotų-taksi keistenybes – įstrigimus sankryžose, keistus manevrus ar kurioziškas situacijas keliuose. Tačiau realūs, neapdoroti duomenys atskleidžia visai kitą vaizdą: autonominiai „Waymo“ automobiliai vairuoja saugiau nei žmonės, ir skirtumas toks didelis, kad ekspertai jau kalba apie istorinį šuolį kelių saugos srityje.
Tai patvirtina nauja apžvalginė ataskaita, kurią parengė neurochirurgas dr. Jonathanas Slotkinas. Jo išvada tiesi ir aiški: jei autonominės transporto priemonės veiks taip, kaip veikia „Waymo“, žmonijai atsiveria galimybė išbraukti avarijas iš pagrindinių mirties priežasčių sąrašo. Tai nebe vien technologijų naujiena – tai visuomenės sveikatos lūžis.
Skaičiai kalba patys už save
Skirtingai nuo kitų automobilių gamintojų, „Waymo“ viešai skelbia visas savo avarijų ataskaitas, todėl jų rezultatus gali tikrinti kiekvienas. Surinkti duomenys – iš beveik 100 milijonų nuvažiuotų mylių keturiuose JAV miestuose.
Rezultatai pribloškia:
• 91 % rečiau pasitaiko sunkių avarijų nei žmonių vairuojamuose automobiliuose.
• 80 % rečiau įvyksta bet kokio tipo avarijos.
• Sankryžose – pavojingiausioje eismo vietoje – sužalojimų skaičius sumažėjęs net 96 %.
Tai proporcijos, kurių nesiūlo jokia kita transporto inovacija, ir jos verčia iš naujo įvertinti, kaip atrodys ateities miestuose vykstantis eismas.
Žmonių klaidos kainuoja brangiai
Vien JAV praėjusiais metais žuvo daugiau nei 39 tūkst. žmonių. Tai daugiau nei nuo žmogžudysčių, lėktuvų katastrofų ir stichinių nelaimių kartu sudėjus. Avarijos yra antra dažniausia vaikų ir jaunimo mirties priežastis.
Be to, jos yra pagrindinė nugaros smegenų traumų priežastis. Fizinės pasekmės – tik dalis tragedijos. Vien ekonominiai nuostoliai viršija 1 trilijoną dolerių per metus, daugiau nei JAV gynybos biudžetas.
- Pirmasis kada nors sukurtas „Zeekr“ su vidaus degimo varikliu ir didžiausia kada nors pagaminta įkraunama elektrinė hibridinė baterija
- Naujiena, džiuginanti vartotojus: „Nord Pool Spot“ biržoje elektros kaina bus neigiama 13 valandų
- „WhatsApp“ žinutė, nulaužusi tūkstančių vartotojų paskyras: kaip nepakliūti į tokius spąstus
- Nusipirkau naują „iPhone” per „Facebook Marketplace”, bet atidaręs pakuotę juo labai nusivyliau: pasakysiu kodėl
- „Ayaneo Pocket Play“: pirmasis tikriems žaidėjams sukurtas išmanusis telefonas su slankikliu ir integruotu valdikliu
Dr. Slotkinas kiekvieną dieną mato šių traumų pasekmes ligoninėje. Jo teigimu, autonominių transporto priemonių integracija yra bene vienintelis būdas iš esmės sumažinti šių tragedijų mastą.
Kodėl tai neveiks visiems – bent kol kas
Nors rezultatai įspūdingi, Slotkinas pripažįsta: autonominių automobilių ateitis nėra tokia paprasta.
„Waymo“ autonominės įrangos komplektas kainuoja apie 100 tūkst. JAV dolerių, neskaičiuojant paties automobilio. Tai milžiniška suma, todėl individualūs vairuotojai šios technologijos įsigyti negali.
Be to, jo analizė apima tik „Waymo“ – brangias, tiksliai sukalibruotas sistemas. Ji nieko nepasako apie kitus sprendimus, pavyzdžiui, „Tesla FSD“, kurių veikimas miesto sąlygomis dažnai kritikuojamas.
Tyrime taip pat pažymima:
• dauguma „Waymo“ duomenų surinkta miestuose važiuojant nedideliu greičiu;
• tik visai neseniai pradėti bandymai greitkeliuose;
• autonominė įranga vis dar reikalauja itin tikslaus kartografavimo.
Vis dėlto mokslininkai sutaria: greitkeliuose autonominė sistema turėtų veikti dar geriau, nes ten eismas daug labiau nuspėjamas.

Geros naujienos skeptikams: nereikia, kad visi vairuotų robotai
Vienas įdomiausių Slotkino paskaičiavimų:
jei tik 30 % automobilių būtų visiškai autonominiai, būtų galima išvengti iki 40 % visų avarijų.
Kaip?
Autonominiai automobiliai ne tik išvengia savo klaidų, bet ir kompensuoja žmonių vairuotojų elgesį. Jie greičiau stabdo, tiksliau reaguoja į netikėtas situacijas ir išlaiko saugius atstumus.
Tai reiškia, kad:
• niekas neprivalo „atsisakyti vairavimo“,
• robotai-taksi gali tapti dar viena viešojo transporto rūšimi,
• automobilių entuziastai ir toliau galės vairuoti, tačiau… draudimas jiems tikriausiai kainuos brangiau.
Technologijoms pingaNt, autonominės transporto priemonės taps prieinamesnės, o saugumo argumentas bus sunkiai paneigiamas.
Ar esame pasiruošę permainoms?
Viešojoje erdvėje vis dar gausu skepticizmo, juokų ir baimių dėl robotų-taksi. Tačiau statistika rodo priešingai: mašinos jau šiandien vairuoja saugiau nei dauguma žmonių.
Jei šios tendencijos tęsis, galime būti ant istorinio lūžio slenksčio, kai avarijų skaičius taps išimtimi, o ne kasdienybės dalimi.