Navigacijos programėlių pasaulyje „Google Maps” ilgą laiką atrodė nenugalima. Tačiau čekų sukurta „Mapy.cz” programėlė įrodo, kad net technologijų milžinai turi silpnų vietų – ypač kai reikia naviguoti ne automobiliu, o pėsčiomis ar dviračiu.
Problema, apie kurią retai kalbama: „Google Maps” traktuoja pasaulį kaip plokštumą. Programa puikiai skaičiuoja atstumus ir maršrutus automobiliams, tačiau visiškai ignoruoja vieną kritinį faktorių – aukščio skirtumus.
Neseniai paviešintas atvejis Lenkijos Tatruose, kai „Google Maps” bandė nukreipti amerikiečių šeimą į Morskie Oko per Orla Perć – vieną sudėtingiausių ir pavojingiausių kalnų takų regione – puikiai iliustruoja šią problemą. Programai 100 metrų horizontaliai atrodo tas pats, kas 100 metrų stačia uola aukštyn.
Čekų atsakymas: kai mažesnis kartais geriau
„Mapy.cz” gali ir neturi „Google” biudžetų ar išteklių, tačiau jos kūrėjai supranta vieną esminį dalyką – ne visi keliauja automobiliais. Programa specialiai pritaikyta pėsčiųjų ir dviratininkų poreikiams, o tai reiškia, kad ji:
- Rodo aukščio profilius – matote ne tik atstumą, bet ir kiek metrų teks lipti aukštyn ar leistis žemyn
- Įvertina fizinį krūvį – maršrutas skaičiuojamas atsižvelgiant į realų sunkumą, ne tik kilometrus
- Pritaikyta aktyviam poilsiui – specialūs režimai žygiams, dviračių turizmui, bėgimui
Unikalios funkcijos turistams
Viena įdomiausių „Mapy.cz” funkcijų – automatinis maršruto generavimas. Vartotojas gali tiesiog nurodyti, kiek laiko ar kokį atstumą nori nukeliauti, o programa pasiūlys kelias maršruto opcijas. Tai ypač naudinga tiems, kurie atvyksta į nepažįstamą vietovę ir nori ją tyrinėti.
Programa taip pat integruoja orų prognozes konkrečiai maršrutui – svarbi informacija planuojant žygius ar dviračių turus. Galimybė lengvai dalintis maršrutais su draugais palengvina grupinių kelionių planavimą.
Lietuviški realijos ir pritaikymas
Nors „Mapy.cz” gimė Čekijoje, programa puikiai veikia ir Baltijos šalyse. Ji palaiko lenkų kalbą, o žemėlapiai apima visą Europą. Lietuvos turistams, mėgstantiems aktyvų poilsį kaimyninėse šalyse, tai gali būti vertinga alternatyva.
Programa ypač naudinga keliaujant po Karpatus, Alpes ar kitas kalnuotas vietoves, kur aukščio skirtumai yra kritiškai svarbūs saugumui ir maršruto planavimui.
- „Swedbank” siunčia labai nemalonią žinutę savo klientams: „Daugelis gali gauti laiškų”
- Naujos ES bankomatų taisyklės: kas keičiasi vartotojams
- Kas nutinka, jei sumaišote E10 (95) ir E5 (98) benziną, ir kodėl daugelis žmonių tai daro?
- „Jūsų siuntinys sulaikytas.“ Ar gavote tokį laišką? Vėl plinta sukčių laiškai „Omniva“ vardu – kaip atskirti ir apsisaugoti?
- Estija – geriausia šalis pasaulyje išeiti į pensiją, Latvija patenka į dešimtuką
Trūkumai, kurie nestebina
Būkime realistai – „Mapy.cz” nėra tobula. Vartotojai nurodo keletą problemų:
- Retesni atnaujinimai – žemėlapiai ir maršrutai atnaujinami ne taip dažnai kaip „Google Maps”
- Ribota veikimo geografija – už Europos ribų programa veikia prasčiau
- Techniniai apribojimai – senesniuose telefonuose gali strigti ar veikti lėtai
Tačiau šie trūkumai suprantami, atsižvelgiant į išteklių skirtumus tarp čekų startuolio ir Silicio slėnio giganto.
Pamoka apie technologijų monopolijas
„Mapy.cz” sėkmė tam tikrose nišose moko svarbios pamokos – net dominuojančios technologijos turi silpnų vietų. „Google Maps” sukurta automobilių epochai ir automobilistams. Kai pasaulis juda link tvaresnio transporto ir aktyvaus laisvalaikio, atsiranda erdvės specializuotoms alternatyvoms.
Praktiniai patarimai
Jei planuojate aktyvų poilsį:
- Atsisiųskite abi programas – naudokite „Google Maps” bendrai navigacijai miestuose ir keliuose, o „Mapy.cz” – žygiams ir dviračių turizmui
- Testuokite iš anksto – prieš kelionę išbandykite programą pažįstamoje vietovėje
- Nepasitikėkite aklai – jokia navigacijos programa negali pakeisti sveiko proto ir atsargumo
Ateities perspektyvos
„Mapy.cz” pavyzdys rodo, kad navigacijos programėlių rinka nėra uždaryta. Specializacija ir dėmesys specifinėms vartotojų grupėms gali būti konkurencinis pranašumas net prieš technologijų milžinus.
Galbūt ateityje matysime dar daugiau nišinių navigacijos sprendimų – vandens sportui, alpinizmui ar net miestų pėsčiųjų turizmui. Kol kas „Mapy.cz” įrodo, kad David vis dar gali mesti iššūkį Galijotui – bent jau kalnuose.