Socialinis tinklas „Facebook” pristatė naują funkciją, kuri iš pirmo žvilgsnio primena daugelio vartotojų trokštamą neigiamą vertinimą („dislike”). Deja, realybė nuvilia – tai tik įrankis „Facebook” algoritmams mokyti, o ne pilnavertė alternatyva mygtukui „Patinka”.
Kaip veikia nauja funkcija?
Naujoji funkcija pasirodo po komentarais visoje platformoje. Vartotojas, paspaudęs rodyklę žemyn prie komentaro, gauna pranešimą: „Šis komentaras pažymėtas kaip nenaudingas. Šis veiksmas yra anonimiškas”.
Pagrindinės funkcijos ypatybės:
- Veikia tik su komentarais, ne su įrašais
- Visiškai anonimiška – net komentaro autorius nesužino
- Neturi jokio matomos įtakos komentaro pasiekiamumui
- Neskaičiuojamas ir nerodomas neigiamų vertinimų skaičius
Kodėl tai nėra tikras „dislike”?
Lietuvos socialinių tinklų ekspertai pastebi, kad naujoji funkcija toli gražu neatitinka to, ko vartotojai prašo jau daugelį metų:
- Nėra viešumo – skirtingai nei „YouTube” ar „Reddit” platformose, „Facebook” nepaviešina neigiamų vertinimų skaičiaus.
- Nėra poveikio – komentaras nedingsta, nepraranda matomumo, negauna įspėjimo.
- Nėra grįžtamojo ryšio – vartotojas nežino, ar jo veiksmas turėjo kokią nors įtaką.
Algoritmo mokymas vartotojų rankomis
IT specialistai įžvelgia, kad „Facebook” tikriausiai testuoja būdą, kaip panaudoti vartotojus savo dirbtinio intelekto algoritmams tobulinti. Pažymėjimai „nenaudingas” greičiausiai bus naudojami:
- Komentarų kokybei vertinti
- Turinio moderavimo sistemoms mokyti
- Ilgainiui – galbūt įtakos komentarų matomumui
Kodėl „Facebook” vengia tikro neigiamo vertinimo?
Markas Zuckerbergas dar 2015 metais paaiškino kompanijos poziciją – bijoma konfliktų eskalacijos, neapykantos kampanijų ir organizuotų atakų prieš konkrečius asmenis ar prekės ženklus.
Lietuvos psichologai pritaria, kad viešas neigiamas vertinimas socialiniuose tinkluose gali:
- Didinti poliarizaciją visuomenėje
- Skatinti kibernetinį patyčias
- Kurti neigiamą bendravimo kultūrą
Ką galvoja Lietuvos vartotojai?
Neoficialios apklausos rodo, kad dauguma lietuvių „Facebook” vartotojų norėtų matyti pilnavertę neigiamo vertinimo funkciją. Ypač aktualus šis poreikis:
- Po pirkinių populiarioje programėlėje daugeliui žmonių iš banko kortelių „dingo” pinigai
- Netrukus – nauja prievolė automobiliuose: atsiras dar viena žibintų spalva
- Skambutis iš „Sodros” ir dingusios santaupos: nauja pagyvenusių žmonių apgavimo schema
- Svarbu visiems Lietuvoje: Sukčiai naudojasi SEB banko vardu – būkite budrūs ir saugokite savo duomenis
- Nemaloni žinia visiems „WhatsApp“ naudotojams – vis daugiau žmonių nusprendžia ją ištrinti
- Diskusijose apie politiką
- Vertinant melagingą informaciją
- Reaguojant į provokuojančius komentarus
Kol kas tenka tenkintis tuo, ką siūlo „Facebook” – beveik nematomu įrankiu, kurio poveikis abejotinas. Ar ateityje sulaukime tikro „dislike” mygtuko? Vargu.