Socialinis tinklas „Facebook” pristatė naują funkciją, kuri iš pirmo žvilgsnio primena daugelio vartotojų trokštamą neigiamą vertinimą („dislike”). Deja, realybė nuvilia – tai tik įrankis „Facebook” algoritmams mokyti, o ne pilnavertė alternatyva mygtukui „Patinka”.
Kaip veikia nauja funkcija?
Naujoji funkcija pasirodo po komentarais visoje platformoje. Vartotojas, paspaudęs rodyklę žemyn prie komentaro, gauna pranešimą: „Šis komentaras pažymėtas kaip nenaudingas. Šis veiksmas yra anonimiškas”.
Pagrindinės funkcijos ypatybės:
- Veikia tik su komentarais, ne su įrašais
- Visiškai anonimiška – net komentaro autorius nesužino
- Neturi jokio matomos įtakos komentaro pasiekiamumui
- Neskaičiuojamas ir nerodomas neigiamų vertinimų skaičius
Kodėl tai nėra tikras „dislike”?
Lietuvos socialinių tinklų ekspertai pastebi, kad naujoji funkcija toli gražu neatitinka to, ko vartotojai prašo jau daugelį metų:
- Nėra viešumo – skirtingai nei „YouTube” ar „Reddit” platformose, „Facebook” nepaviešina neigiamų vertinimų skaičiaus.
- Nėra poveikio – komentaras nedingsta, nepraranda matomumo, negauna įspėjimo.
- Nėra grįžtamojo ryšio – vartotojas nežino, ar jo veiksmas turėjo kokią nors įtaką.
Algoritmo mokymas vartotojų rankomis
IT specialistai įžvelgia, kad „Facebook” tikriausiai testuoja būdą, kaip panaudoti vartotojus savo dirbtinio intelekto algoritmams tobulinti. Pažymėjimai „nenaudingas” greičiausiai bus naudojami:
- Komentarų kokybei vertinti
- Turinio moderavimo sistemoms mokyti
- Ilgainiui – galbūt įtakos komentarų matomumui
Kodėl „Facebook” vengia tikro neigiamo vertinimo?
Markas Zuckerbergas dar 2015 metais paaiškino kompanijos poziciją – bijoma konfliktų eskalacijos, neapykantos kampanijų ir organizuotų atakų prieš konkrečius asmenis ar prekės ženklus.
Lietuvos psichologai pritaria, kad viešas neigiamas vertinimas socialiniuose tinkluose gali:
- Didinti poliarizaciją visuomenėje
- Skatinti kibernetinį patyčias
- Kurti neigiamą bendravimo kultūrą
Ką galvoja Lietuvos vartotojai?
Neoficialios apklausos rodo, kad dauguma lietuvių „Facebook” vartotojų norėtų matyti pilnavertę neigiamo vertinimo funkciją. Ypač aktualus šis poreikis:
- Bankrutuoja islandiška pigių skrydžių bendrovė „PLAY airlines“: atšaukti visi skrydžiai iš Vilniaus oro uosto
- „Maisto bankas“ šiemet jau išsaugojo 4000 tonų maisto
- Lietuviai linkę domėtis elektros tiekėjų siūlomais planais, tačiau ne visi šį susidomėjimą paverčia realiais veiksmais
- Keturių darbo dienų savaitės modelio paslapčių atskleidimas
- „Swedbank“ pagaliau paaiškino, kodėl mažina grynųjų pinigų išėmimo limitus: nuo lapkričio tai palies visus klientus
- Diskusijose apie politiką
- Vertinant melagingą informaciją
- Reaguojant į provokuojančius komentarus
Kol kas tenka tenkintis tuo, ką siūlo „Facebook” – beveik nematomu įrankiu, kurio poveikis abejotinas. Ar ateityje sulaukime tikro „dislike” mygtuko? Vargu.