Kai kalbama apie keliones lėktuvu, nedaugelis susimąsto, kiek degalų reikia, kad šiuolaikinis lėktuvas galėtų skristi. Atsakymas į klausimą „Kiek litrų degalų reikia lėktuvų bakams pripildyti?“ priklauso nuo lėktuvo tipo, dydžio ir paskirties, tačiau komercinių reaktyvinių lėktuvų skaičiai yra stulbinantys.
Pradėkime nuo kai kurių dangaus milžinų. Didžiausio pasaulyje keleivinio orlaivio „Airbus A380“ bendra degalų talpa yra apie 320 000 litrų (maždaug 84 535 JAV galonų). Šis milžiniškas tūris leidžia A380 lėktuvui skristi itin ilgais maršrutais iki 14 800 kilometrų, sujungiant didžiuosius miestus skirtinguose žemynuose be degalų papildymo. Degalai laikomi 11 atskirų bakų, esančių sparnuose ir fiuzeliaže – tokia konstrukcija užtikrina pusiausvyrą ir veiklos efektyvumą skrydžio metu.
Kito tarptautinės aviacijos darbinio arklio – „Boeing 747“ – degalų talpa yra apie 183 380 litrų (48 400 galonų). Per įprastą 10 valandų skrydį 747 gali sudeginti iki 150 000 litrų degalų, vidutiniškai apie 4 litrus per sekundę. Perspektyvoje „Boeing 747“ gali skraidinti iki 500 keleivių, todėl vienam žmogui tenkančios degalų sąnaudos yra stebėtinai efektyvios, palyginti su kelionėmis automobiliu tą patį atstumą.
Naujesniame ir taupesniame tolimojo susisiekimo lėktuve „Airbus A350“ telpa iki 166 488 litrų degalų, o „Boeing 787-9 Dreamliner“ bakuose – 126 372 litrai. Šie orlaiviai sukurti siekiant efektyvumo, juose naudojamos pažangios medžiagos ir aerodinamika, kad degalai būtų sunaudojami mažiau, o atstumas iki 15 000 kilometrų būtų įspūdingas.
Mažesnių komercinių lėktuvų, pavyzdžiui, „Boeing 737“, bakų talpa yra daug mažesnė, paprastai apie 26 000 litrų (6 875 galonų), kurių pakanka vidutinio nuotolio skrydžiams iki 3 500 km. Privačių reaktyvinių ir regioninių lėktuvų talpa yra dar mažesnė – nuo 4 500 iki 16 000 litrų, priklausomai nuo dydžio ir nuotolio.
Pats orlaivio degalų pylimo procesas yra sudėtinga operacija. Aviacinius degalus, dažniausiai A arba A-1 tipo reaktyvinius degalus, į lėktuvą pristato specializuoti degalų sunkvežimiai arba hidrantų sistemos, o pripildyti plataus korpuso reaktyvinio lėktuvo bakus dažnai užtrunka nuo 30 minučių iki daugiau kaip valandos. Degalai paskirstomi keliuose bakuose, kad viso skrydžio metu būtų išlaikytas balansas ir saugumas.
Keletas veiksnių daro įtaką tam, kiek degalų lėktuvui reikia konkrečiai kelionei. Tarp jų – atstumas, kurį reikia įveikti, numatomos oro sąlygos, orlaivio svoris (įskaitant keleivius, krovinį ir bagažą) ir būtinos atsargos, reikalingos nukrypimams nuo maršruto ar avarinėms situacijoms. Aviakompanijos kruopščiai apskaičiuoja degalų poreikį, kad užtikrintų saugumą ir sumažintų perteklinį svorį, kuris gali sumažinti efektyvumą.
Apibendrinant galima teigti, kad komercinių lėktuvų bakams pripildyti gali prireikti nuo 26 000 iki daugiau kaip 320 000 litrų degalų, priklausomai nuo modelio ir užduoties. Didžiuliai aviacijos degalų poreikiai pabrėžia nuolatinių pastangų didinti degalų naudojimo efektyvumą ir kurti tvarius aviacinius degalus svarbą, nes tai labai svarbu siekiant mažinti šios pramonės šakos poveikį aplinkai, nes pasaulinių kelionių oro transportu skaičius vis didėja.
- Žalioji revoliucija automobilių pramonėje: tvarūs gamybos metodai
- „HONOR X9c“ išbandytas laboratorijoje „DxOMark“
- Pristatytas „Mercedes-AMG F1 City Edition“ elektrinis dviratis
- Naujasis „Vivo T4x 5G“ pasirodė „Geekbench“ prieš pat paskelbimą
- Vilniuje praūžė prestižinis „Vilnius Dance Festival 2025“: šokėjai iš viso pasaulio kovojo dėl čempionų titulų