Perkant marškinėlius ar striukę didelėje parduotuvėje, ne visi pagalvoja, kad audinyje gali būti paslėpta mažytė mikroschema. Ji nematoma, netrukdo – bet gali saugoti unikalų kodą. Atsiradus tokioms etiketėms, kai kuriems pirkėjams kyla natūralus klausimas: o jeigu jas būtų galima naudoti stebėjimui? Pavyzdžiui, nuskaityti – ir sužinoti, kur yra žmogus. Įtarimus kursto vaizdo įrašai internete ir bauginančios istorijos su neva įmontuotais sekikliais. Bet kiek tai realistiška?
Kas yra RFID – paprastais žodžiais tariant
RFID – tai technologija, leidžianti radijo bangomis identifikuoti objektą per atstumą. Ji nėra nauja: iš pradžių ją naudojo kariuomenė orlaiviams identifikuoti. Šiandien RFID naudojama prekėms, inventoriaus įrangai, bekontakčiams kortelėms ir leidimams sekti.
Pasyvios RFID žymės dažniausiai naudojamos drabužiuose. Tai plonas substratas su antena ir lustu. Jis neturi baterijos, GPS modulio ir pats neperduoda signalo. Kad žymė „pabustų“, reikia prie jos priartinti RFID skaitytuvą. Jis siunčia bangą, lustas atspindi signalą ir grąžina jam skaičių rinkinį – unikalų kodą.
Svarbu suprasti: šis kodas tėra techninis identifikatorius. Jame nėra vardų, pasų ar geolokacijos duomenų. Be specialios įrangos ir duomenų bazės jis tiesiog nenaudingas. Iš esmės tai skaitmeninis brūkšninis kodas, tik radijo dažnis.
Kaip RFID žymės naudojamos drabužių parduotuvėse
Dideliuose prekybos tinkluose drabužiai dažnai žymimi RFID žymėmis ne rinkodaros ir tikrai ne šnipinėjimo tikslais. Pagrindinis tikslas – apskaita ir apsauga nuo vagysčių. Automatizuotuose sandėliuose ir didelėse mažmeninės prekybos vietose rankinis prekių skaičiavimas yra neefektyvus. RFID padeda greitai nustatyti, kiek prekių yra lentynoje, kada atvyko siunta ir ar kas nors paėmė prekę pro kasą.
Skaitytuvai gali būti įmontuoti į lubas, įėjimo rėmus ar net darbuotojų nešiojamuosius įrenginius. Kai daiktas patenka į aprėpties zoną, sistema akimirksniu identifikuoja jo ID. Nuskaitomi ne žmonės, o daiktai. Žymės perduodamas kodas duomenų bazėje iš anksto susiejamas su konkrečiu daiktu: pavyzdžiui, „pilkas paltas, L dydis, 3894 straipsnis“. Tai leidžia sistemai sekti prekių judėjimą parduotuvėje, atnaujinti likučius ir greitai nustatyti trūkumą.
Po įsigijimo šios žymos paprastai deaktyvuojamos arba lieka nematomos ir nekenksmingos. Jos toliau egzistuoja, tačiau be ryšio su parduotuvės korporacine sistema praranda bet kokią prasmę. Jokia kita parduotuvė negalės nuskaityti ar interpretuoti kodo iš svetimų drabužių – juk ji neturi prieigos prie „svetimos“ duomenų bazės.
Ar etiketės veiks po įsigijimo?
Techniškai RFID žyma gali ir toliau būti jūsų drabužiuose po apmokėjimo. Tačiau ji „veiks“ tik labai specifinėmis sąlygomis – jei šalia yra reikiamo dažnio skaitytuvas, užprogramuotas sąveikauti su šia žyma. O dabar – svarbi detalė: kasdieniame gyvenime tokių įrenginių nėra. Nei jūsų išmanusis telefonas, nei „Bluetooth“ ausinės, nei net „Wi-Fi“ maršrutizatorius negali sąveikauti su RFID žymomis, ypač pasyviomis.
- Kodėl automobilių varikliai tapo neremontuojami: viskas labai paprasta
- Nuo rudens iš „SEB” banko sulauksime pokyčių – brangs viena paslauga
- Ko bijo telefoniniai sukčiai – pasakę šias frazes sukčiai patys padės ragelį
- JAV nori uždrausti „Start/Stop“ funkciją automobiliuose
- „Taip atrodo mūsų „žalioji ateitis” po vienos krušos?” Specialistai paaiškina, kad saulės moduliams dažniau kenkia visai kas kita
Net jei teoriškai manytume, kad žyma buvo išsaugota ir kažkas ją nuskaitys, jie gaus tik skaičių rinkinį, pavyzdžiui, EPC: 9823749812734981. Ką reiškia šis kodas? Neturint prieigos prie uždaros konkretaus mažmeninės prekybos tinklo vidinės duomenų bazės, absoliučiai nieko. Tai tik techninė žyma, nesusijusi su pirkėjo vardu ar jo veiksmais.
Be to, pasyvios RFID žymos veikimo nuotolis yra itin ribotas. Parduotuvės aplinkoje ji gali pasiekti kelis metrus, tačiau be specializuotos įrangos veikimo nuotolis sumažėja iki kelių centimetrų. Net ir idealiomis sąlygomis žyma pati neskleidžia signalo – ji tik atspindi tai, ką perduoda skaitytuvas. Dėl to bet koks nuotolinis sekimas neįmanomas.
Iš kur kyla mitai apie stebėjimą?
Visiško stebėjimo idėja visada kėlė žmonėms nerimą, ypač kai kalbama apie nematomas technologijas. RFID atveju mitai ėmė plisti po to, kai pasirodė vaizdo įrašai, kuriuose neva buvo atskleisti populiarių drabužių prekių ženklų paslėpti lustai. Autoriai teigė, kad žymose buvo MAC adresai, o tai reiškia, kad jas galima sekti per palydovus arba „Wi-Fi“. Buvo vartojami dideli žodžiai: GPS, palydovas, valdymas, skaitmeninis pasas. Tačiau techniškai visa tai absurdiška.
RFID žyma neturi įmontuoto geolokacijos modulio, ji neturi baterijos, antenos signalui perduoti dideliais atstumais ir, be to, neturi MAC adreso – tai tinklo įrangos pasaulio terminas, neturintis nieko bendra su RFID. Joks palydovas negalės „pamatyti“ RFID žymos, nes jis tiesiog neturi galios jai ką nors siųsti.
Kai kurie mažmenininkai, pavyzdžiui, „H&M“ ar „Decathlon“, oficialiai paneigė gandus ir pateikė paaiškinimus. Informacijos saugumo ekspertai taip pat ne kartą aiškino, kad RFID yra uždara sistema su ribotomis funkcijomis, ir jos naudojimas negali pažeisti vartotojo privatumo. Tačiau mitas gyvuoja – baimė visada plinta greičiau nei faktai.
Kur drabužiuose paslėptos RFID žymos ir ar jas galima pašalinti?
Dažniausiai drabužiuose naudojama RFID žyma yra popierinė žyma su kainos etikete arba medžiaginė žyma su priežiūros informacija. Gamintojai žymą deda ten, kur ji negadina prekės išvaizdos ir yra lengvai pasiekiama nuskaityti kasoje ar sandėlyje. Vizualiai tokios žymos gali atrodyti kaip lipdukas su mikroskopine folija arba plonas plastikinis įdėklas, įmontuotas į žymą.
Daugeliu atvejų šios žymės arba pašalinamos įsigijus prekę, arba lieka kaip nekenksminga etiketės dalis. Tačiau jei vis tiek norite jų atsikratyti, tai nesunku padaryti patiems. Užtenka apžiūrėti etiketes ant siūlių, ypač tas, kurios atrodo standesnės nei įprastai, ir iškirpti įtartiną elementą. Prekės sugadinti beveik neįmanoma.
Verta suprasti, kad RFID žyma nėra į audinį implantuota mikroschema. Tai nėra slaptas kūrinys ar korporacinis sąmokslas. Jos buvimą lemia tik logistika ir atsargų kontrolė. Po įsigijimo ji nebeatlieka jokio vaidmens ir negali būti naudojama be specializuotos įrangos ir prieigos prie parduotuvės vidinių sistemų.