Praėjusią savaitę degalų kainos Lietuvoje vėl pakilo. Benzinas pabrango 0,6 proc., dyzelinas – 0,2 proc., atspindėdami naftos kainos kilimą pasaulinėse rinkose. Nepaisant to, Lietuva išlieka tarp šalių, kuriose benzinas vis dar yra pigesnis už Europos Sąjungos vidurkį, nors palyginti su kai kuriais kaimynais šis pranašumas mažėja.
Benzino kainos Baltijos šalyse
Rugsėjo 22 d. Lietuvos degalinėse benzino litras kainavo vidutiniškai 1,40 euro. Tai yra 14,1 proc. mažiau nei bendras ES vidurkis. Palyginus su kaimyninėmis šalimis, Latvijoje kaina siekė 1,42 euro, Estijoje – 1,54 euro, o Lenkijoje – 1,36 euro. Ši situacija rodo, kad nors Lietuva vis dar atrodo konkurencinga ES kontekste, benzino kaina nebėra pati patraukliausia regione – pigiau kurą vairuotojai gali įsipilti Lenkijoje.
Dyzelino kainų skirtumai
Dyzelino litras Lietuvoje kainavo 1,47 euro. Skirtumas tarp dyzelino ir benzino sumažėjo iki 0,07 euro, kai vasarą jis siekė 0,09–0,10 euro. Tuo tarpu pigiausias dyzelinas Baltijos regione buvo Estijoje, kur kaina siekė 1,28 euro, o brangiausias – Latvijoje, kur litras kainavo 1,52 euro. Tai rodo, kad Lietuvoje dyzelino kaina išlieka aukšta, palyginti net su artimiausiais kaimynais.
Kainų dinamika per mėnesį ir metus
Per pastarąjį mėnesį benzinas Lietuvoje, Latvijoje ir Vokietijoje pabrango nuo 0,4 iki 1,7 proc., o Estijoje ir Lenkijoje atpigo, pastarojoje kritimas siekė net 13,5 proc. Dyzelino kainos Estijoje per tą patį laikotarpį krito 12,1 proc., o Vokietijoje ir Latvijoje pakilo daugiau nei 1 proc. Žvelgiant į pastaruosius dvylika mėnesių, Lietuvoje benzino kaina augo 1,1–4,4 proc., o dyzelino – 2,4–11 proc., kai tuo tarpu Estijoje ir Lenkijoje degalai per metus atpigo.
Europos Sąjungos kontekstas
Benzinas ES šalyse brangiausias Skandinavijoje ir Nyderlanduose, kur litras kainuoja nuo 1,77 iki 1,97 euro. Pigiausias kuras fiksuojamas Kipre, Maltoje ir Bulgarijoje – nuo 1,33 iki 1,35 euro už litrą. Dyzelino kainos taip pat aukščiausios šiaurėje, o mažiausios Estijoje, Bulgarijoje ir Maltoje, kur litras siekia 1,21–1,28 euro. Tai reiškia, kad Lietuva yra arčiau bendro ES vidurkio nei pigiausių rinkų, tačiau išlaiko konkurencingumą benzino segmente.
Naftos kainos ir tiekimo grandinės
Naftos „Brent“ kaina praėjusią savaitę pasiekė 67,6 JAV dolerio už barelį, o tai 1,3 proc. daugiau nei savaitę anksčiau. Lietuvos importo struktūra rugsėjį buvo įvairi – žaliavinė nafta atgabenta iš Saudo Arabijos, Jungtinės Karalystės, Alžyro ir Norvegijos. Šie tiekimo keliai daro didelę įtaką galutinėms kainoms, nes transportavimo kaštai ir logistiniai iššūkiai tiesiogiai atsispindi degalų rinkoje.
Ekspertų vertinimai
Lietuvos energetikos agentūros teigimu, net ir nedideli naftos kainų svyravimai gana greitai persiduoda degalų kainoms degalinėse. Pasak agentūros, esminiai skirtumai tarp šalių priklauso ne tik nuo žaliavos kainos, bet ir nuo taikomų mokesčių, akcizų bei logistikos sąnaudų. Tai paaiškina, kodėl kaimyninės šalys, nors ir perka naftą iš tų pačių tiekėjų, gali turėti ženkliai skirtingas kainas.
- Bankrutuoja islandiška pigių skrydžių bendrovė „PLAY airlines“: atšaukti visi skrydžiai iš Vilniaus oro uosto
- „Maisto bankas“ šiemet jau išsaugojo 4000 tonų maisto
- Lietuviai linkę domėtis elektros tiekėjų siūlomais planais, tačiau ne visi šį susidomėjimą paverčia realiais veiksmais
- Keturių darbo dienų savaitės modelio paslapčių atskleidimas
- „Swedbank“ pagaliau paaiškino, kodėl mažina grynųjų pinigų išėmimo limitus: nuo lapkričio tai palies visus klientus