Šiuo metu pasaulinė naftos rinka siunčia gerų žinių: naftos kainos mažėja. Tačiau ar galime tikėtis, kad jau netrukus džiaugsimės mažesnėmis kainomis degalinėse? Ekspertai prognozuoja, kad pokyčiai gali tapti juntami per porą savaičių, tačiau pabrėžia, jog degalų kainoms įtaką daro daugybė veiksnių, o pats naftos kainų kritimas nėra vienintelė ir lemianti priežastis.
Kodėl naftos kaina krinta?
Pastaruoju metu naftos kaina traukiasi žemyn dėl kelių priežasčių. Viena iš jų – naftą eksportuojančių šalių kartelis OPEC+ nusprendė padidinti gavybos apimtis. Tai padidins naftos pasiūlą rinkoje, o tai natūraliai stums kainas žemyn. Be to, baimės dėl lėtėjančios pasaulio ekonomikos ir galimos recesijos taip pat mažina naftos paklausą, prisidėdamos prie kainų kritimo.
„SEB“ analitikas Linas Mickus prognozuoja, kad „Brent“ rūšies naftos kaina artimiausiu metu ir toliau svyruos žemesniame lygyje. Nors ateities sandorių kainos rodo dar didesnį kainų mažėjimą, bendras lūkestis aiškus – naftos kaina bus žemesnė nei pastaraisiais metais.
„Swedbank” ekonomistė Greta Ilekytė pastebi, kad naftos kaina jau dabar yra nukritusi penktadaliu, palyginti su kelių metų senumo situacija, ir dešimtadaliu, palyginti su praėjusių metų kainomis. Ji taip pat mano, kad šis kritimas tęsis iki metų pabaigos, nes pasaulio ekonomika lėtėja, o OPEC+ didina gavybą.
Kodėl degalų kainos nekrinta taip greitai kaip naftos?
Nors naftos kainų kritimas yra svarbus signalas, jis ne visada tiesiogiai ir proporcingai atsispindi degalinėse. Ekspertai pabrėžia, kad nafta sudaro tik dalį galutinės degalų kainos. Didžiausią dalį, apie 50 %, sudaro mokesčiai – akcizas ir PVM. Likusią dalį dalijasi naftos kaina ir prekybininkų marža bei kiti kaštai.
Lėta reakcija. Degalinių kainos į naftos rinkos pokyčius reaguoja su vėlavimu. Paprastai tam reikia 1–2 savaičių.
- „Swedbank” siunčia labai nemalonią žinutę savo klientams: „Daugelis gali gauti laiškų”
- Didelio mažmeninės prekybos tinklo vadovė ragina parduotuves užsidaryti anksčiau – 20 val.
- Kiek gausite „į rankas“ nuo 2026 metų? Pristatytas naujas GPM skaičiuoklės įrankis
- Kas nutinka, jei sumaišote E10 (95) ir E5 (98) benziną, ir kodėl daugelis žmonių tai daro?
- Studentų svajonė gyventi mieste tampa prabanga – štai kiek dabar kainuoja nuoma!
Dolerių ir eurų kursas. Degalai perkami JAV doleriais, todėl euro ir dolerio kursas yra labai svarbus. Kuo stipresnis euras dolerio atžvilgiu, tuo mažesnė degalų kaina Europoje.
Geopolitinė įtampa. Ekonomistė G. Ilekytė atkreipia dėmesį, kad JAV sankcijos Rusijai bei šalims, kurios perka rusišką naftą, gali sukelti atvirkštinį efektą ir stumti naftos kainas aukštyn.
Finansų analitikas Marius Dubnikovas papildomai įspėja, kad nors naftos kaina gali būti pigi, degalų kainos gali netgi kilti dėl tiekimo sutrikimų. Jeigu JAV sankcijos Indijai, kuri perdirba didelius kiekius rusiškos naftos ir eksportuoja produktus į Europą, sutrikdys tiekimą, degalų pasiūla sumažės, o kaina šoktels aukštyn.
Kaip tai paveiks Lietuvą?
Anot L. Mickaus, degalų kainos sureaguos į pasaulinius pokyčius per 1–2 savaites. Tačiau, dėl jau minėtos kainos struktūros (didelė mokesčių dalis), degalų kainos Lietuvoje nekris taip drastiškai, kaip krenta naftos kaina. G. Ilekytė mano, kad didesnę įtaką degalų kainų pokyčiams darys euro ir JAV dolerio kursas, kuris, tikėtina, stiprės.
Taigi, apibendrinant, yra pagrindo laukti pigesnių degalų, tačiau šis pokytis bus nuosaikus. Tiekimo sutrikimai ar geopolitinės įtampos gali trumpam pakeisti situaciją, tačiau bendras lūkestis – žemesnės naftos kainos artimiausiais mėnesiais.
Ar jus džiugina šios prognozės, ar manote, kad degalų kainos ir toliau išliks aukštos, nepaisant naftos kritimo?