Bendrovė „Meta”, kuriai priklauso „Facebook”, nusprendė įvesti politinės reklamos draudimą savo platformose Europos Sąjungos teritorijoje. Tai reakcija į naujus teisės aktus.
Reklamos draudimas nuo spalio
„Meta”, kuriai priklauso „Facebook” ir „Instagram”, paskelbė, kad nuo spalio įves politinės reklamos draudimą savo platformose ES teritorijoje. Tai naujų politinės reklamos skaidrumo ir taikymo (TTPA) taisyklių įgyvendinimo rezultatas. „Tai sunki sprendimas, priimtas reaguojant į būsimas ES taisykles, kurios kelia rimtų operacinių iššūkių ir teisinį neapibrėžtumą”, – pranešime informavo bendrovė.
Naujos ES taisyklės per sudėtingos
Taisyklių pakeitimo tikslas – padidinti politinių kampanijų skaidrumą internete. Tačiau „Meta” atstovai pareiškė, kad dabartine forma siūlomi pakeitimai yra per sudėtingi, kad galėtų būti efektyviai įgyvendinti. „Deja, TTPA įveda reikšmingus papildomus įsipareigojimus mūsų procesams ir sistemoms, kurie sukuria neįmanomą palaikyti sudėtingumo lygį ir teisinį neapibrėžtumą reklamuotojams ir platformoms, veikiančioms ES”, – teigė bendrovės atstovai.
Skandalas, kuris paveikė taisyklių pakeitimą
Veiksnys, paskatinęs Sąjungos pokyčius, buvo „Cambridge Analytica” skandalas „Facebook” platformoje. Byla buvo atskleista 2018 metais ir buvo susijusi su konsultacine įmone „Cambridge Analytica”. Joje buvo nustatytas netinkamas milijonų „Facebook” vartotojų asmens duomenų naudojimas. Platformos vartotojų duomenys buvo surinkti be jų sutikimo ir panaudoti tikslinei politinei reklamai. Tai buvo ypač svarbu 2016 m. JAV prezidento rinkimų ir „Brexit” referendumo kontekste.
Kam taikomos naujos taisyklės?
Dabartiniai pakeitimai pirmiausia paveiks dvi pagrindines „Meta” platformas – „Facebook” ir „Instagram”. Tai taip pat taikoma „WhatsApp”, nors jame beveik nėra reklamų. Tačiau ne tik „Meta” turi prisitaikyti. Panašų pareiškimą dėl politinės reklamos prevencijos ES (nuo 2025 m. spalio) paskelbė ir „Google”.
Pats Zuckerbergas kritiškai vertino taisykles ir sausį kaltino Briuselį „cenzūra”. Paskirtas baudas palygino su muitais ir kreipėsi į Donaldą Trumpą prašydamas įsikišti. Balandį ES skyrė „Meta” 200 milijonų eurų (235 milijonų dolerių) baudą. ES pareigūnų nuomone, bendrovė pažeidė asmens duomenų naudojimo taisykles abiejose savo platformose.
Jei šiuo metu Zuckerbergo bendrovė nenuspręstų įvesti pakeitimų, jai papildomai gresia kasdienės baudos. Tai ne viskas – amerikiečių IT gigantas taip pat turi susidurti su tyrimais, susijusiais su Skaitmeninių paslaugų aktu (DSA), t.y. įstatymu dėl turinio moderavimo.
- Kiek pinigų galima priimti į banko sąskaitą iš artimųjų, draugų ir pažįstamų: kokios ribos nereikėtų peržengti
- Klimatologai įspėja: liko 3 metai, o tada kelio atgal nebus
- Lietuviai nebeperka prabangių automobilių, pavyzdžiui „Mercedes-Benz“ už 100 tūkst. eurų. Dabar daugelis imasi nuomos
- Dideli „Swedbank” pokyčiai nuo lapkričio 1 dienos. Palies kiekvieną banko klientą
- ES priėmė sprendimą dėl vairuotojo pažymėjimų ir senjorų. Protingas sprendimas. Tai dalis didesnių pokyčių