Latvijoje sparčiai plečiantis prekybos tinklas „Lidl” atsidūrė rimtų darbuotojų kaltinimų centre. Anoniminis parduotuvės darbuotojo laiškas atskleidžia, kad įmonėje vyrauja sisteminė perkrova, priverstinės viršvalandžių, psichologinis spaudimas ir net vadovybės grasinimai. Įmonės vadovybė visus šiuos priekaištus kategoriškai atmeta.
Darbuotojų trūkumas ir „nežmoniška darbo krūvis”
Anoniminis darbuotojas nurodo, kad kasdieniniame darbe įmonė kenčia nuo reikšmingo darbuotojų trūkumo, dėl ko esamiems dirbantiesiems tenka ištverti „nežmonišką darbo krūvį”. Dažnai vienoje pamainoje dirba tik 2–4 darbuotojai, kuriems tenka atlikti platų pareigų spektrą:
- Prekių išdėstymas lentynose
- Klientų aptarnavimas
- Parduotuvės patalpų tvarkymas
- Darbas prie kasos
Laiške taip pat pabrėžiama, kad darbuotojai faktiškai neturi galimybių laiku papietauti – dauguma valgymo pertrauką daro tik trumpai prieš pamainos pabaigą, nors darbo laiko apskaitos sistemoje nurodoma, kad pertrauka įvyko nustatytu laiku.
Mobingas ir spaudimas iš vadovybės
Papildomas problemas kelia mobingas iš vadovybės pusės, ypač regioniniu lygmeniu. Kaip nurodo pranešėjas: „Jei nesutinki su vadovybės nuomone, tampi taikiniu.” Darbuotojai praneša apie:
- Spaudimą pasirašyti atleidimo prašymus
- Grasinimus atleidimu iš darbo
- Neetišką komunikaciją
Laiške minima, kad pastaruoju metu keliose parduotuvėse vadovai „savanoriškai priverstine tvarka” paliko darbą, nes po vadovybės pasikeitimo žymiai padidėjo psichologinis spaudimas, o reikalavimai tapo nepasiekiami esamomis sąlygomis.
Oficiali „Lidl Latvija” pozicija
Oficialiame komentare tv3.lv atstovai iš „Lidl Latvija” informuoja, kad įmonėje šiuo metu dirba apie 1300 žmonių, iš kurių beveik 900 įdarbinti Rygoje, o šiuo metu atviros maždaug 40 laisvos darbo vietos. Įmonė pripažįsta, kad darbuotojų skaičius vienoje parduotuvėje nuo įėjimo į Latvijos rinką žymiai sumažėjo, tačiau tai aiškina procesų automatizavimu.
Dana Hasana, „Lidl Latvija” Korporatyvinės komunikacijos departamento vadovė, nurodo, kad tarptautinėje praktikoje vienoje pamainoje dirba 4–7 darbuotojai, ir šis skaičius gali keistis priklausomai nuo:
- Parduotuvės vietos
- Apyvartos
- Klientų srauto
- Savaitės dienos ir kitų veiksnių
Jei kuris nors iš kolegų staiga neatvyksta, pavyzdžiui, dėl sveikatos, tai žymiai paveikia likusią komandą.
- „Swedbank“ visiškai atsisako paslaugos, kuria anksčiau reguliariai naudodavosi daugelis klientų
- „Ignitis” įvedė abonentinį mokestį: vartotojai masiškai bėga į garantinį tiekimą
- Pavojingi pasirinkimai: automobilių varikliai, kuriuos geriau aplenkti iš tolo
- OPEC+ priėmė sprendimą. Štai kas vyksta su naftos kainomis
- Kodėl bankai ragina grįžti prie grynųjų pinigų: ekspertų įspėjimas lietuviams
Darbo organizavimo klausimai
Pamainų darbo grafikas sudaromas ir darbuotojams pranešamas 3–4 savaites iš anksto, ką kolegos vertina teigiamai. Siekdama užtikrinti pakankamą darbuotojų skaičių, įmonė įvedė įvairius produktyvumo kriterijus, įskaitant rytinės susirinkimus su vadovais, kuriuose analizuojamas darbuotojų paskirstymas pamainose ir darbo krūvis.
Apie viršvalandžių klausimą Hasana paaiškina, kad aukščiausia vadovybė kartą per savaitę aptaria planuojamų darbo valandų paskirstymą, siekdama rasti subalansuotus sprendimus. Ji pabrėžia, kad visos dirbtos viršvalandžiai registruojamos ir apmokama kiekviena minutė.
Darbuotojų gerovės priemonės
Įmonė akcentuoja rūpinimąsi darbuotojų gerove, darbo ir asmeninio gyvenimo balansu bei reguliarias pasitenkinimo apklausas. Tačiau anoniminiai darbuotojų šaltiniai teigia, kad neigiami apklausų rezultatai ignoruojami arba net slepiami.
„Lidl” pabrėžia, kad reguliariai peržiūri atlyginimus – šių metų pradžioje algų didinimui investuota beveik 3,2 mln. eurų. Taip pat darbuotojams siūlomos įvairios lengvatos:
- Apmokamos psichologo, teisininko ir finansų konsultacijos
- Laisva diena gimtadienio proga
- Transporto kompensacijos
- Kiti priedai
Situacijos vertinimas
Ši situacija atskleidžia gilesnę problemą, su kuria susiduria daugelis sparčiai besiplečiančių prekybos tinklų – balansą tarp efektyvumo siekimo ir darbuotojų gerovės užtikrinimo. Nors įmonė pabrėžia savo pastangas gerinti darbo sąlygas, anoniminiai skundai kelia rimtų klausimų apie realią situaciją parduotuvėse.
Ekspertai pastebi, kad tokie konfliktai dažnai kyla, kai tarptautinės kompanijos bando pritaikyti savo verslo modelius vietinėse rinkose, nepakankamai atsižvelgdamos į vietos darbo kultūrą ir darbuotojų lūkesčius.
Šaltinis: dzentlmenis.lv