Japoniškos arbatos matcha mada smarkiai padidino paklausą visame pasaulyje ir sukėlė šio produkto deficitą dėl karščių, prastų derlių ir JAV tarifų. Gamintojai ir pardavėjai susiduria su kainų augimu ir arbatos trūkumu, o Japonijoje turistai iššluoja matcha iš lentynų. Specialistai ragina sąmoningai vartoti ir siūlo bent jau kulinarijoje naudoti žemesnės kokybės matcha.
Matcha mada
Pasaulinė matcha karštligė daugeliu atžvilgių dėkinga socialiniams tinklams: influenceriai skelbia patarimus, kaip užvirti arbatą, ir receptus. Grotažymė #MatchaTok surinko dešimtis milijonų peržiūrų. Populiarumo augimas taip pat susijęs su turizmo bumu Japonijoje po pandemijos: silpna jena daro šalį patrauklia kryptimi, kartu skatindama paklausą japonų prekėms.
Šios bangos fone matcha paklausa smarkiai išaugo. JAV arbatos importuotoja Lauren Purvis pasakojo, kad jos klientai išparduoda mėnesio matcha atsargas per kelias dienas.
„Kai kurios kavinės prašo kilogramo per dieną. Jos desperatiškai stengiasi neatsilikti nuo paklausos”, – sako Purvis, vadovaujanti „Mizuba Tea Co”.
Tačiau staigus paklausos augimas, padidintas derlių sumažėjimo dėl karščių ir amerikietiškų tarifų japonų produkcijai, veda prie matcha kainų augimo.
Kaip gaminama matcha?
Matcha arbata gaminama iš tencha lapų. Po surinkimo lapai džiovinami ir malami į miltelius akmens girnose – jos pagamina tik 40 g per valandą. Kioto prefektūroje, kur auginama apie ketvirtadalis visos šios arbatos Japonijoje, karščiai lėmė labai prastą derlių, kuris sutapo su paklausos augimu.
Situaciją taip pat stiprina ūkininkų trūkumas: šalies gyventojai sensta, o jaunimas vis rečiau renkasi darbą žemės ūkyje. Udži – mieste, garsėjančiame matcha gamyba – turistai šluoja prekes nuo lentynų iš karto po parduotuvių atidarymo. Dėl to daugelis mažmenininkų įvedė apribojimus, kiek produkcijos galima nusipirkti. Kiote įsikūrusi kompanija „Camellia Tea Ceremony” leidžia klientams pirkti tik vieną matcha įpakavimą vienam žmogui, nes lankytojų skaičius per pastaruosius metus padvigubėjo, pasakoja direktorė Atsuko Mori.
Daugelis parduotuvių buvo priverstos įvesti pardavimo apribojimus: pavyzdžiui, „Camellia Tea Ceremony” (Kiotas) leidžiama pirkti tik vieną matcha įpakavimą žmogui.
- „Taip atrodo mūsų „žalioji ateitis” po vienos krušos?” Specialistai paaiškina, kad saulės moduliams dažniau kenkia visai kas kita
- Kodėl automobilių varikliai tapo neremontuojami: viskas labai paprasta
- ES atsisakė šio banknoto: kokios kupiūros jau nebematysite apyvartoje?
- Vienas patikimiausių rinkoje: į kurį biudžetinį krosoverį verta atkreipti dėmesį
- Ko bijo telefoniniai sukčiai – pasakę šias frazes sukčiai patys padės ragelį
Dėl deficito arbatos kainos šiemet išaugo maždaug 30%. Augantis susidomėjimas pritraukė naujų gamintojų: Japonijos žemės ūkio ministerijos duomenimis, nuo 2010 iki 2023 metų matcha gamybos apimtys beveik patrigubėjo. Žaliosios arbatos, įskaitant matcha, eksportas pernai išaugo 25% ir sudarė 36,4 mlrd. jenų (250 mln. dolerių).
Pasaulinė Japonijos arbatos asociacija ragina žmones naudoti žemesnės rūšies matcha, surinktą iš vėlyvų derlių – tokia arbata prieinamesnė ir geriau tinka kulinarijoje.
Aukštos kokybės matcha dažnai praranda savo subtilų skonį, kai naudojama gėrimuose, pavyzdžiui, latėse, priduria asociacija.
„Informuotumo apie tokius skirtumus populiarinimas padeda užtikrinti, kad japonų arbata būtų vartojama su pagarba, kartu palaikant amatą ir tradicijas, stovinčias už jos”, – teigiama asociacijos pareiškime.
Taip pat teigiama, kad matcha kainos greičiausiai augs toliau dėl tarifų, kuriuos JAV taiko Japonijai.
Anksčiau Vašingtonas ir Tokijas paskelbė apie prekybos sutartį, pagal kurią japonų prekėms, įvežamoms į JAV, bus taikomas 15% mokestis. Matcha platintojai ruošiasi pasekmėms. Verslininkas iš Oregono valstijos sako, kad užsakymai išaugo daugiau nei 70% liepos pradžioje – prieš pat prekybos sutarties tarp dviejų šalių pasiekimą.