Naftos rinkose tvyro lengvas šokas. OPEC+ aljanso sprendimas padidinti rugpjūčio mėnesio gamybą 548 tūkstančiais barelių per dieną tapo tikra bomba investuotojams, kurie tikėjosi kur kas kuklesnio 411 tūkstančių barelių augimo.
Savaitgalio vaizdo konferencija truko vos 10 minučių, tačiau jos pasekmės jaučiamos visame pasaulyje. Saudo Arabijos vadovaujama grupė priėmė sprendimą, kuris akimirksniu nulėmė kainų kritimą Niujorko ir Londono biržose.
West Texas Intermediate (WTI) naftos kaina NYMEX biržoje smuko iki 66,30 JAV dolerių už barelį – kritimas siekė 1,04 procento. Brent naftos kaina ICE biržoje sumažėjo iki 68,04 JAV dolerių, prarasdama 0,38 procento.
Vasaros viltys prieš ekonomikos realybę
OPEC+ atstovai tikisi, kad padidėjusi degalų paklausa vasaros sezono metu sugers papildomą pasiūlą. Giovanni Staunovo iš UBS vertinimu, dabartinė rinka vis dar išlieka įtempta ir gali absorbuoti papildomus žaliavų srautus.
Tačiau analitikas įspėja – didėjanti prekybos įtampa gali kardinaliai pakeisti situaciją per ateinančius 6-12 mėnesių. Rezultatas? Dar didesnis kainų kritimas.
Dvigubas poveikis: džiaugsmas ir nerimas
Situacija sukuria paradoksą. Vairuotojai ir pramonės atstovai džiaugiasi – žemesnės naftos kainos reiškia pigesnius degalus ir mažesnes gamybos sąnaudas. Per pastarąsias dvi savaites Brent rūšies naftos kaina jau nukrito 11 procentų.
Kita medalio pusė – gamintojai kenčia. Tiek OPEC+ šalys, tiek Amerikos skalūnų naftos tiekėjai susiduria su mažėjančiomis pajamomis, o tai gali lemti investicijų mažinimą ir darbo vietų praradimus sektoriuje.
Ekspertų prognozės: 60 dolerių riba realybė?
Goldman Sachs ir JPMorgan analitikai neslepia pesimizmo. Jų prognozės rodo tolesnį kainų kritimą, kuris gali siekti maždaug 60 JAV dolerių už barelį ribą.
- Važiavau 90, 110 ir 140 km/h greičiu: štai kiek kuro sunaudojau kiekvienu atveju
- Ryanair įveda naują milžinišką 585 eurų baudą: už ką gali tekti mokėti keleiviams?
- Galima važiuoti 130 km/h, bet daugelis važiuoja 100-120 km/h, kas čia vyksta?
- Automobilių techninėje apžiūroje – didžiulės permainos: servisai galės tikrinti mašinas, bet ekspertai įspėja apie pavojų
- Kinija atsakė ES: uždraudė europiečiams dalyvauti medicinos įrangos konkursuose
Pagrindinės priežastys:
- Mažėjantis degalų suvartojimas Kinijoje, didžiausioje pasaulio ekonomikoje
- JAV tarifų poveikis globaliai prekybai
- Bendras ekonomikos augimo sulėtėjimas
Perteklius horizonte
Tarptautinė energetikos agentūra pateikia įspūdingą skaičių – iki 2025 metų pabaigos naftos perteklius gali siekti 1,5 procento viso pasaulinio suvartojimo. Tai milžiniškas disbalansas, galintis dar labiau spausti kainas žemyn.
Ką tai reiškia paprastam vartotojui?
Lietuvos vairuotojams tai gali reikšti pigesnius degalus degalinėse. Tačiau ekspertai įspėja – per didelis optimizmas gali būti pavojingas. Naftos rinkos nepastovumas reiškia, kad situacija gali pasikeisti labai greitai.
Įmonėms, naudojančioms naftą gamyboje, tai laikinas palengvėjimas. Tačiau ilgalaikėje perspektyvoje kainų svyravimai kelia neapibrėžtumą ir apsunkina planuoti.
Trapios pusiausvyros žaidimas
OPEC+ sprendimas ir rinkos reakcija atskleidžia, ant kokio plono ledo stovi dabartinė naftos rinka. Artimiausiais mėnesiais visi žvilgsniai bus nukreipti į vasaros paklausos rodiklius.
Klausimas lieka atviras – ar vasaros kelionių sezonas sugers papildomą pasiūlą, ar pasaulinė ekonomikos būklė ir prekybos karai nulems tolesnį kainų smukimą? Atsakymas turės tiesioginį poveikį kiekvieno kišenei.